1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą

Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-10-25
Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą
Mapa planowanej drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA
Nowy odcinek drogi S5 na północy połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 w okolicach Grudziądza. Właśnie ruszyło jego projektowanie. Wykonawca zaproponuje możliwe warianty przebiegu trasy i dokumentację do wydania decyzji środowiskowej. Nowa trasa powstanie po 2030 roku.

W 2020 roku zakończyły się prace nad studium korytarzowym dla około 90 km drogi ekspresowej S5 od połączenia z autostradą A1 (Grudziądz) do drogi ekspresowej S7 koło Ostródy. Dokumentacja jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wykonawcą STEŚ z materiałami do decyzji środowiskowej jest konsorcjum TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). Prace wyniosą 17,5 mln zł i zajmą 30 miesięcy. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5.

Z czterech proponowanych korytarzy S5 Grudziądz - Ostróda do dalszych prac wskazane są dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. Z kolei w woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.

Kiedy S5 połączy Wrocław z Bydgoszczą i autostradą A1? Sprawdzamy postęp prac na S5 w kujawsko-pomorskim

Warianty przebiegu drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda

Warianty przebiegu korytarzy drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA

- Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych, podczas których pozyskamy informacje od obywateli i przedstawicieli samorządów. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne – wyjaśniają drogowcy.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Z harmonogramu inwestycji wynika, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. GDDKIA przewiduje, że zakończenie budowy nastąpi w 2032 roku. Całkowity koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5