Już można przejechać całą toruńską Trasą Średnicową
- conadrogach.pl
- UM Toruń, Skanska
- 2015-10-12
Przetarg na budowę II etapu średnicówki wygrała firma Skanska – ta sama, która realizowała I etap - od Szosy Chełmińskiej do ul. Grudziądzkiej. II odcinek liczy 3070,83m. Na mapie komunikacyjnej Torunia połączył on nie tylko zachodnią część miasta ze wschodnią, ale stanowi alternatywę w stosunku do przepełnionych dziś ulic Kraszewskiego- Czerwonej Drogi, Odrodzenia, Przy Kaszowniku, Warneńczyka, Kościuszki i Żółkiewskiego. To również szybsze i komfortowe połączenie dla kierowców jadących Wałami gen. Sikorskiego, Szumana, placem św. Katarzyny, Warszawską, Traugutta i Lubicką.
II etap Trasy Średnicowej Północnej to alternatywa dla dróg krajowych 80 i 91 przebiegających przez miasto. Wyboru można dokonać zjeżdżając z autostrady do Torunia. Do wyboru jest istniejący obecnie ciąg dróg: Szosa Lubicka, Lubicka, Traugutta Warszawska, Dobrzyńska, plac Pokoju Toruńskiego, Przy Kaszowniku, plac biskupa Chrapka, Odrodzenia, Czerwona Droga, Kraszewskiego, Bema, Broniewskiego do Szosy Bydgoskiej.
Z kolei kierowcy zjeżdżający z autostrady A1 będą mogli pojechać: Szosą Lubicką, Olimpijską, Skłodowskiej-Curie, Trasą Średnicową Północną (od Skłodowskiej-Curie do Szosy Chełmińskiej), Szosą Chełmińską (fragment w budowie), Bema, Broniewskiego, Szosą Bydgoską.
Dzięki Trasie Średnicowej Północnej kierowcy jadący z mostu gen. E. Zawackiej wjadą w ul. Wschodnią, dalej M. Skłodowskiej-Curie i nowo wybudowaną Trasą Średnicową, omijając centrum miasta, dojadą do terenów przemysłowo-składowych zlokalizowanych przy ul. Polnej, Chrobrego, Mazowieckiej. Tu równolegle z budową Trasy Średnicowej Północnej miasto przebudowało układ drogowy. Wybudowano ul. Dworcową, która nie tylko zapewnia obsługę Młynów, ale łączy tereny produkcyjne i usługowe, w tym Izbę Celną, z Trasą Średnicową. Wykonano także połączenie ul. Dworcowej z ul. Wielki Rów. Rozpoczęła się przebudowa ulicy Batorego od Trasy Średnicowej Północnej do ul. Towarowej i Pod Dębową Górą.
Nie bez znaczenia dla powiązania Trasy Średnicowej Północnej z istniejącym układem ulic na kierunku wschód-zachód jest trwająca obecnie budowa Trasy Staromostowej, jak również mająca niebawem ruszyć przebudowa Podgórnej. Po oddaniu Trasy Staromostowej (zgodnie z umową 30.11.2015 r.) w relacji zachód-wschód będziemy mogli pojechać od pl. Hoffmanna, Bema, Szosą Chełmińską do Trasy Średnicowej Północnej (etap I i etap II) i aż do M. Skłodowskiej-Curie.
W ramach inwestycji wybudowany został 3-kilometrowy odcinek drogi (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwupasmową jezdnią, która biegnie na odcinku od ul. Grudziądzkiej do węzła drogowego w ciągu ul. Wschodniej do włączenia w ulicę Marii Skłodowskiej-Curie, którą została również przebudowana. Dla pieszych zostały wybudowane chodniki (4 km), a dla rowerzystów ponad 3,5 km dróg rowerowych. Na całym odcinku zostało zamontowane oświetlenie (319 słupów oświetleniowych) i nasadzona zieleń.
Nietypowa estakada
Największym obiektem na średnicówce jest estakada. Ma 454 m długości, 14 m wysokości w najwyższym miejscu i 9 m w najniższym miejscu, a szerokość całkowita wynosi 18,6m. Pozwala ona na bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i nad ulicą Skłodowskiej-Curie. Do dyspozycji są trzy pasy ruchu, w tym dwa kierunku zachodnim i jeden w kierunku wschodnim. Na estakadzie znajduje się chodnik i ścieżka rowerowa.
- Estakada to konstrukcja składająca się z 9 przęseł o rozpiętości od 35 do 80 m – mówi Daniel Barton, Kierownik Robót Mostowych, Skanska. - 8 przęseł wykonaliśmy w konstrukcji kablobetonowej i 1 – nad torami kolejowymi, w konstrukcji stalowo-betonowej, doprężonej do pozostałej części konstrukcji. To nowatorskie rozwiązanie pozwala na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 metrów. Ponadto, umożliwiło prowadzenie prac budowlanych bez ingerowania w ruch pociągów. Skomplikowana była operacja montażu przęsła nad torami kolejowymi. Odbywała się nocą. Do tego wykorzystaliśmy ogromny dźwig kołowy o nośności 500 ton. Konstrukcja stalowej części estakady dostarczona została przez naszą Wytwórnię Konstrukcji Stalowych z Kielc. Waga pojedynczego dźwigara wyniosła ok. 50 ton, a całej konstrukcji ok. 140 ton – dodaje Daniel Barton. Obiekt został posadowiony na palach przemieszczeniowych i oparty na 10 podporach w postaci filarów słupowych. Podpory skrajne wykonano w technologii gruntu zbrojonego z okładziną z paneli żelbetowych. Przyczółki wykonano od razu pod układ docelowy, tj. pod drugą nitkę estakady.
Realizacja estakady nad torami kolejowymi, tramwajowymi i jezdnią w ul. Skłodowskiej była dużym wyzwaniem organizacyjnym i logistycznym.
Przepust i kładka dla pieszych
Inwestycja objęła budowę przepustu o eliptycznym kształcie, który został poprowadzony w nasypie estakady, na wysokości ul. Wschodniej i jest przeznaczony dla pieszych oraz rowerzystów. Konstrukcja ta ma 55 m długości a jej światło jest dostosowane do skrajni pieszo-rowerowej Na wysokości ul. Świętopełka powstała kładka dla pieszych – obiekt sugerowany przez mieszkańców w wyniku konsultacji społecznych dotyczących budowy trasy. Kładka jest posadowiona na palach wierconych CFA i żelbetowych podporach. Ustrój nośny stanowią belki strunobetonowe. Obiekt wyposażony jest w klatki schodowe i pochylnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Na uwagę zasługuje oświetlenie kładki – to moduły LED zintegrowane z balustradami.
W ramach inwestycji przebudowane zostały także 3 skrzyżowania: z ul. Dworcową, z ul. Bolesława Chrobrego i z ul. M. Skłodowskiej- Curie, a także torowisko tramwajowe w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie.