Korytarz Transportowy Bałtyk - Adriatyk
- conadrogach.pl
- Mazowiecki UW
- 2014-03-19
Wśród dziewięciu głównych korytarzy, dla których został opracowany profil trasy komunikacyjnej w Uni Europejskiej, szczególnie znaczenie dla Polski i Mazowsza ma drogowo-kolejowy korytarz Bałtyk-Adriatyk. Biegnie on od południowej Polski (Górny Śląsk) poprzez Mazowsze, a dalej przez Wiedeń, Bratysławę i rejon Alp Wschodnich, aż po północne Włochy. Drugie strategiczne dla Polski połączenie to tzw. korytarz Morze Północne-Bałtyk.
Kompleksowa, potężna, ale jednocześnie zrównoważona sieć transportowa jest uznawana za klucz do zapewnienia Europie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności poprzez poprawę dostępności oraz intensyfikację transportu, przepływu ludzi i towarów.
Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej z początku tego roku, unijna bazowa sieć transportowa ma powstać do 2030 r. i obejmować wszystkie rodzaje transportu (tj. drogowy, kolejowy, śródlądowy, wodny, morski i powietrzny). Określone też zostały priorytety inwestycyjne. Ich realizacja możliwa będzie w dużej mierze dzięki wykorzystaniu nowego instrumentu „Łącząc Europę”, który zakłada trzykrotnie większą pulę środków finansowych w latach 2014–2020 niż w poprzedniej perspektywie.
Budżet samego instrumentu wynosi 26,25 mld euro, z tej kwoty 10 mld przeznaczonych będzie dla państw członkowskich uprawnionych do korzystania ze środków Funduszu Spójności. Polsce w udziale przypadnie aż 4,3 mld euro. Aby móc z nich skorzystać trzeba będzie przedstawić bardzo dobrze przygotowane projekty, które zostaną poddane ocenie konkursowej.
Z punktu widzenia województwa mazowieckiego informacja ta ma zasadnicze znaczenie ze względu na otwierające się nowe perspektywy finansowania projektów infrastrukturalnych np. połączenie kolejowe pomiędzy Modlinem a Płockiem. Mazowsze już teraz podejmuje działania lobbingowe dla tego projektu.
Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej z początku tego roku, unijna bazowa sieć transportowa ma powstać do 2030 r. i obejmować wszystkie rodzaje transportu (tj. drogowy, kolejowy, śródlądowy, wodny, morski i powietrzny). Określone też zostały priorytety inwestycyjne. Ich realizacja możliwa będzie w dużej mierze dzięki wykorzystaniu nowego instrumentu „Łącząc Europę”, który zakłada trzykrotnie większą pulę środków finansowych w latach 2014–2020 niż w poprzedniej perspektywie.
Budżet samego instrumentu wynosi 26,25 mld euro, z tej kwoty 10 mld przeznaczonych będzie dla państw członkowskich uprawnionych do korzystania ze środków Funduszu Spójności. Polsce w udziale przypadnie aż 4,3 mld euro. Aby móc z nich skorzystać trzeba będzie przedstawić bardzo dobrze przygotowane projekty, które zostaną poddane ocenie konkursowej.
Z punktu widzenia województwa mazowieckiego informacja ta ma zasadnicze znaczenie ze względu na otwierające się nowe perspektywy finansowania projektów infrastrukturalnych np. połączenie kolejowe pomiędzy Modlinem a Płockiem. Mazowsze już teraz podejmuje działania lobbingowe dla tego projektu.