Krok w stronę budowy S7 – północnej wylotówki z Warszawy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-22
Obecnie kierowcy podróżujący trasą Warszawa – Gdańsk mają do dyspozycji 200-kilometrowy odcinek S7-ki od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki na granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Zgodnie z kontraktami w 2021 r. powinna zakończyć się budowa kolejnych odcinków prowadzących do Płońska ( w budowie są trzy z czterech odcinków, ostatni czeka na decyzję ZRID). Kolejne odcinki prowadzące do stolicy są na różnym etapie realizacji. Najbardziej odległe terminy oddania dotyczą oddania fragmentów z Warszawy do Czosnowa. Z kolei dla odcinków pomiędzy Płońskiem a Czosnowem, drogowcy wyłaniają wykonawców prac w formule projektuj i buduj.
- Otworzyliśmy oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę dwóch z trzech odcinków S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem. Chodzi o rozbudowę 13 kilometrów trasy pomiędzy Siedlinem i Załuskami oraz 12-kilometrowy odcinek Załuski – Modlin. W obu przypadkach wpłynęło po 11 ofert złożonych przez firmy i konsorcja. Za tydzień, 28 listopada, otworzymy oferty na trzeci odcinek, Modlin – Czosnów – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa ze stanem realizacji drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Warszawa
Terminy otwarcia ofert dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów
- Siedlin - Załuski, długość 12,9 km, otwarcie ofert 21.11.2019 r.
- Załuski - Modlin, długość 12 km, otwarcie ofert 21.11.2019 r.
- Modlin - Czosnów, długość 9,7 km, otwarcie ofert 28.11.2019 r.
Mapa drogi S7 na odc. Modlin - Czosnów. Mapa: GDDKIA
S7 Siedlin - Załuski
Na to zadanie drogowcy zaplanowali przeznaczyć prawie 636 mln zł. Tylko dwie oferty mieszczą się w tym budżecie. Najniższą ofertę na kwotę ponad 591 mln zł złożyło konsorcjum składające się z firm: Todini Central Asia z Astany w Kazachstanie (lider), Sine Midas Stroy z Aktobe w Kazachstanie (partner) oraz Fabe Polska. Z kolei chińska firma China Road and Bridge Corporation chce za prace ponad 626 mln zł. Pozostałe oferty zaczynają się od ponad 692 mln zł, a kończą na ponad 846 mln zł.
Mapa drogi ekspresowej S7 Płońsk - Załuski. Mapa: GDDKIA
S7 Załuski - Modlin
Najniższą ofertę na kwotę ponad 538,7 mln zł złożyło konsorcjum składające się z firm: Sine Midas Stroy z Aktobe w Kazachstanie (lider), Todini Central Asia z Astany w Kazachstanie (partner) oraz Fabe Polska. Druga pod kątem najniższej ceny jest o ok. 10 mln droższa oferta od konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska (lider), Warszawa oraz Aldesa Construcciones (partner) Madryt, Hiszpania. Budżet drogowców to ponad 708 mln zł, mieści się w nim każda z jedenastu ofert (max. oferta od firmy PORR z Warszawy opiewa na 766 mln zł).
Mapa drogi ekspresowej S7 Załuski - Modlin. Mapa: GDDKIA
- Oferty są obecnie analizowane pod kątem cenowym i merytorycznym. Postępowania zostały ogłoszone w trybie przetargu nieograniczonego. Złożone oferty będą badane i oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: przedłużenie okresu gwarancji na wybrane elementy - 30%, termin realizacji - 10%, cena - 60% - wyjaśnia GDDKIA.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 13 km na odcinku Siedlin - Załuski i 12 km pomiędzy Załuskami a Modlinem drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu, która powstanie w miejscu obecnej drogi krajowej nr 7. Wykonawcy nowej trasy będą mieli możliwość wyboru rodzaju nawierzchni pomiędzy betonową a bitumiczną. Ponadto wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: w przypadku S7 Siedlin - Załuski: Poczernin i Przyborowice, a na odcinku S7 Załuski - Modlin: Załuski i Ostrzykowizna. Powstaną również drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prace przy budowie drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów będą prowadzone pod ruchem i głównym założeniem jest zminimalizowanie utrudnień. W tym celu wykonawcy wszystkich trzech odcinków w pierwszej kolejności będą mieli za zadanie wybudowanie drogowego układu lokalnego, który umożliwi wykorzystanie go do prowadzenia ruchu. Podczas robót kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (dla odcinka I i II).
Podpisanie umów planowane jest w pierwszym kwartale 2020 roku. Przy takim założeniu i z terminów deklarowanych przez wykonawców (45 miesięcy od daty zawarcia umowy w tym złożenie wniosku o ZRID po 10 miesiącach od daty rozpoczęcia) wynika, że nową trasą S7 z Czosnowa na północ kierowcy pojadą jesienią 2024 roku.
Na koniec 2025 r. planowana jest trasa S7 Czosnów - Warszawa
Jeszcze później, bo conajmniej za pięć lat, zaplanowane jest udostępnienie ostatniego brakującego fragmentu ekspresówki z Czosnowa do połączenia z trasą AK w Warszawie.
Realizacja inwestycji została podzielona na 2 odcinki, które będą prowadzone w różnych terminach. Etap I obejmuje rozbudowę drogi krajowej nr 7 po istniejącym śladzie na odcinku Czosnów – Kiełpin do parametrów drogi ekspresowej o długości ok. 9,2 km. Etap II obejmuje budowę drogi ekspresowej nr 7 po nowym śladzie na odcinku Kiełpin – Trasa Armii Krajowej w Warszawie o długości ok. 12,9 km.
Dla odcinka S7 Czosnów – Kiełpin w grudniu dobiegnie końca opracowanie Koncepcji Programowej (wykonawca Promost Consulting). Realizacja inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj”, planowana jest na lata 2020-2024, a łączny koszt realizacji inwestycji szacowany jest na 559 mln zł.
Natomiast Koncepcja Programowa dla fragmentu S7 Kiełpin - Trasa AK w Warszawie ma być gotowa w sierpniu przyszłego roku (wykonawca Value Engineering Sp. z o.o.). Zakończenie budowy trasy wstępnie planowane jest na koniec 2025 roku.