Kujawsko-pomorskie: Więcbork zyska obwodnicę
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-28
- 6 tysięcy pojazdów na dobę przejeżdża średnio przez Więcbork
- 3 warianty przebiegu obwodnicy przygotują projektanci
- Nowa obwodnica Więcborka może mieć od 3 do 5 kilometrów długości
Ze wstępnych założeń wynika, że obwodnica ominie Więcbork od strony zachodniej i będzie skomunikowana z wszystkimi drogami wojewódzkimi krzyżującymi się w Więcborku (droga nr 189 – kierunek Złotów, droga nr 241 - kierunki Nakło nad Notecią i Sępólno Krajeńskie oraz droga nr 242 – kierunek Wyrzysk). W ramach prac nad koncepcją odbędą się konsultacje społeczne z przedstawicielami władz lokalnych oraz mieszkańcami.
Projekt koncepcyjny wskaże co najmniej cztery warianty budowy obwodnicy Więcborka (w tym jeden bezinwestycyjny), uwzględniające istniejący i planowany sposób zagospodarowania terenu. Projekt będzie podstawą dla prac projektowych oraz starań o uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Wykonawca inwestycji przygotuje również koncepcję organizacji ruchu.
Obecnie trwa wybór wykonawcy inwestycji. Realizacją zadania zainteresowanych jest 6 podmiotów, które wyceniły wartość prac projektowych na kwoty od około 170 tysięcy do miliona złotych. Przygotowanie opracowania i uzyskanie decyzji środowiskowej zajmie około 20 miesięcy.
- Zbudowaliśmy już 8 takich tras. Zależy nam, by obwodnica Więcborka była kolejną, która powstanie w regionie. Korzyści z realizacji inwestycji odczuwają zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy miasta. Budowę obwodnic ujęliśmy w naszym Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Kolejowej i Drogowej. Chcemy na ten cel wykorzystać fundusze unijne – mówi marszałek województwa Piotr Całbecki.
Przypomnijmy, Urząd Marszałkowski Woj. Kujawsko-Pomorskiego w ostatnich latach zapewnił środki niezbędne do budowy 8 obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. Inwestycje zostały zrealizowane w:
Brodnicy (długość - 2,5 km, koszt -50 mln zł),
- Chełmna (3,7 km, 14 mln zł)
- Janikowa (2,6 km, 21 mln zł)
- Mroczy (4,2km, 19 mln zł)
- Nakła nad Notecią (2,3 km, 64 mln)
- Mogilna (5,0km, 31 mln zł)
- Pakości (1,9 km, 7 mln zł)
- Płazowa (1,7km, 7 mln zł)
Koszt wszystkich inwestycji to ponad 200 milionów złotych. Zadania były współfinansowane przez samorządy lokalne.