1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Mamy już więcej autostrad niż Czesi?

Mamy już więcej autostrad niż Czesi?

  1. Michał Kluba
  2. Eurostat, czeskedalnice.cz
  3. 2019-11-22
Mamy już więcej autostrad niż Czesi?
Autostrady w Czechach. Źródło: mdcr.cz.
Zawsze zazdrościliśmy Czechom, że mają takie piękne drogi. A jak jest teraz? Czy już dogoniliśmy naszych południowych sąsiadów? A może przegoniliśmy? Sprawdzamy.

Ostatnio z dumą informowaliśmy, że łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce, na którą składają się autostrady i drogi ekspresowe, przekroczyła magiczne 4 tysiące kilometrów. Wynik poważny, bo to więcej niż w Wielkiej Brytanii, Portugalii, Holandii czy Belgii. A to nie jest nasze ostatnie słowo, bo przecież trwa budowa wielu kolejnych odcinków (kolor czerwony na mapie niżej), a wielu jest na etapie planowania, które kiedyś się przecież zakończy rozpoczęciem budowy (kolor niebieski).

 

Mapa autostrad i dróg ekspresowych w Polsce:

A jak wygląda sieć drogowa w Czechach?

Początkowo Czesi też chcieli mieć autostrady i drogi ekspresowe, ale wycofali się z tej koncepcji i od stycznia 2016 roku mają już tylko autostrady. Autostrady już teraz łączą ze sobą największe miasta - Pragę, Brno, Ostrawę, Ołomuniec, Pilzno a docelowo poprowadzą do przejść granicznych z krajami sąsiednimi. Kompletna sieć autostrad w Czechach ma mieć 2138 kilometrów. Obecnie do dyspozycji mamy około 60% gotowych odcinków. To ok. 1250 km.

Główne czeskie autostrady to:

D0 - obwodnica Pragi. Kiedy okrąży stolicę, będzie miała długość 82 km. Aktualnie jest gotowa w połowie - 40 km drogi jest już w użytkowaniu. To odcinki od południa i zachodu Pragi.

D1 jest najdłuższą spośród czeskich autostrad. Już teraz liczy 352 km, a docelowo wydłuży się jeszcze o kolejne 24 km. Przebiega od Pragi najpierw w kierunku południowo wschodnim do Brna i dalej odbija na północny wschód w kierunku Ostrawy i Polski.

D2 ma długość 61 km, łączy Brno z granicą Czech i Słowacji. Biegnie przez miasto Břeclav. Jest gotowa na całym odcinku. To dawne połączenie Pragi i Bratysławy.

D3 połączy w przyszłości Pragę z austriackim Linz. Trasa będzie miała długość 172 km. Aktualnie jest gotowe 51 km drogi, a ok. 19 jest w budowie. Autostrada mija Tábor i České Budějovice.

D4 połączy w przyszłości Pragę z miejscowością Nová Hospoda, na połączeniu z drogą nr 20. Trasa będzie miała ok. 84 km długości. Teraz jest gotowa mniej więcej w połowie.

D5 to bardzo ważny element czeskiej sieci autostrad, łączy bowiem stolicę Czech z Niemcami a tym samym włącza w sieć dróg Europy Zachodniej. Autostrada jest gotowa na całej swojej długości – ma 151 km długości. Przebiega przez Pilzno.

D6 połączy docelowo Pragę z Niemcami wiodąc przez miasta Karlovy Vary i Cheb. Będzie miała długość 168 km. Aktualnie gotowych jest kilka odcinków trasy o łącznej długości 76 km i trwa budowa kolejnych. To ważne połączenie komunikacyjne Pragi z Europą Zachodnią.

Autostrada D7 połączy w przyszłości Pragę z miastem Chomutov. Ma aktualnie 36 km spośród planowanych 79 km.

D8 to kolejna autostrada czeskiego systemu dróg szybkiego ruchu, która łączy stolicę z sąsiednim państwem. Trasa biegnie na północ, przez Ústí nad Labem, do granicy z Niemcami. Jest gotowa w całości i ma 94 km długości.

D10 łączy Pragę z węzłem drogowym koło miejscowości Turnov, gdzie połączy się z drogą nr 35. Trasa jest gotowa w całości i ma 71 km długości.

D11 będzie docelowo ważnym połączeniem Pragi z Polską, połączy się bowiem z budowaną już po polskiej stronie drogą ekspresową S3 w Lubawce. Będzie miała długość 154 km. Aktualnie ma długość 90 km i kończy się w Hradec Králové.

D35 będzie w przyszłości drugą co do długości autostradą w Czechach i podobnie jak najdłuższa czeska autostrada D1, przebiegać będzie z zachodu na wschód, łącząc główne miasta północnych Czech. Aktualnie, spośród planowanych 210 km w użytkowaniu jest 63 km autostrady.

D46 łączy autostradę D1 na wysokości miejscowości Vyškov oraz Ołomuniec. Trasa jest w całości gotowa i ma długość 38 km.

D48 połączy autostradę D1 za Ołomuńcem z Cieszynem i Polską. Docelowo będzie miała 70 km. Jest gotowa w niespełna połowie. To ważne połączenie z polską siecią dróg szybkiego ruchu.

Autostrada D52 stanowić będzie ważny element sieci autostradowej w Czechach, połączy Brno z Wiedniem. Tymczasem droga jest gotowa tylko na krótkim bo 17 km odcinku miedzy Brnem a Pohořelicami.

D55 w przyszłości połączy Ołomuniec z Breclaviem. Wówczas trasa będzie miała długość aż 101 km drugości. Tymczasem w użytkowaniu jest krótki odcinek autostrady o długości 18 km między Zlinem a Przerowem.

D56 jest szybkim połączeniem drogowym Ostravy i miasta Frýdek-Místek, dwóch kluczowych ośrodków w zachodniej części Czech. Trasa jest krótka, ma tylko 12 km długości.

 

Mapa autostrad w Czechach:

Mamy już zatem dłuższą sieć dróg najwyższej klasy!

Polska: 4 033 km

Czechy: 1 254 km

Różnica jest spora – niemal 2 800 km! To tyle, ile wynosi łączna długość autostrad w Holandii!

Nie możemy zapomnieć jednak o tym, że sieć dróg jest tworzona stosownie do potrzeb danego kraju: jego wielkości, liczby mieszkańców.

Polska ma powierzchnię niespełna 313 tysięcy km2, Czechy zaś niecałe 79 tysięcy km2. Nasi południowi sąsiedzi są więc niemal czterokrotnie mniejszym krajem. Na 1 tysiąc km2 w Czechach jest ok. 16 km autostrad, w Polsce już słabiej – niecałe 13 km.

W Europie największe zagęszczenie autostrad mamy w krajach Beneluksu: w Holandii 66,5 km na 1 tys. km2 powierzchni, w Luksemburgu 64 km, w Belgii 58 km.

W Polsce mieszka 38 milionów ludzi, w Czechach 10,5 miliona. Oznacza to, że na 1 milion mieszkańców Czesi oddali do ruchu ok. 118 km autostrad. Polska mniej, bo 105 km.

Brakuje nam więc do Czechów jeszcze troszkę. Trochę więcej do Słowenii, gdzie na 1 milion mieszkańców w użytkowaniu jest aż 380 km autostrad, czy Hiszpanii – 330 km.

Ale gonimy!

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE