Nowa autostrada na mapie Polski. Pierwszy odcinek A18 Żary – Iłowa gotowy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-09-16
Drogowcy mają już pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Przez najbliższe dwa tygodnie będą sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać trasę A18 kierowcom w pełnym przekroju 2+2.
Odcinek A18 pomiędzy węzłami Żary Zachód i Iłowa realizowany był w systemie Buduj. Umowa na roboty została podpisana 14 listopada 2019 r. z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.
Budowa dróg w Polsce. Nowe autostrady i ekspresówki w 2022 roku
Sierpień 2022 r. - ostatnie prace na A18 Żary - Iłowa. Zdjęcia: GDDKIA
Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana, na jej miejscu położona została nowa, a jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. Wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.
Węzeł Żary Południe na autostradzie A18 w woj. lubuskim. Zdjęcia: GDDKIA
- To ponad 20 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Ruch między węzłami Żary Zachód i Iłowa będzie stopniowo puszczany po obu jezdniach w pełnym przekroju, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu, m.in. betonowych zapór rozdzielających kierunki jazdy. Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przejście dla zwierząt w ciągu 22 km odc. A18 Żary - Iłowa. Zdjęcia: GDDKIA
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. Przebudowa jezdni południowej DK18, na docinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18, w kierunku granicy państwa w Olszynie, o parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą autostradę A18 o łącznej długości ponad 70 km o parametrach autostrady.
Podział realizacji autostrady A18 na zadania. Mapa: GDDKIA