Nowe tunele drogowe na Dolnym Śląsku. Rozkręca się budowa S3 Bolków – Kamienna Góra
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-12
Pierwsza wiertnica tunelowa Jumbo Drill, która będzie drążyła tunel w ciągu drogi ekspresowej S3, jest już na Dolnym Śląsku. Maszyna znajduje się obecnie przy portalu południowym i posłuży do zabezpieczenia skarp portali tunelu.
- Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m – wyjaśniają drogowcy.
S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra będzie miała długość ponad 16 km. W ramach zadania powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:
- tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.
- tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Pierwsza maszyna do wiercenia tunelu na S3 już w Polsce. Zdjecia: PORR
Wiertnica Jumbo Drill w liczbach:
- długość z ramionami ponad 15 m
- wysokość 3,5 m
- same ramiona ok. 8 m długości
- waga z osprzętem ponad 35 ton
- maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm
- ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów
- liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.
Maszyna Jumbo Drill posiada najnowsze technologie stosowane w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w jak najbardziej efektywny sposób według założonego projektu.
Odcinek S3 Bolków – Kamienna Góra realizowany jest przez konsorcjum firm PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, a jego oddanie do ruchu przewidziane jest na II połowę 2023 roku.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Gora - Lubawka z lokalizacją tuneli. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Najdłuższe jej odcinki istnieją w województwie zachodniopomorskim i lubuskim i od 2018 r. na Dolnym Śląsku.
Na Dolnym Śląsku w budowie jest również sąsiedni odcinek Kamienna Góra – Lubawka (granica z Czechami). Realizuje go konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Nowym fragmentem przy granicy kierowcy pojadą w 2022 roku.
Kontynuowane są również prace na feralnym odcinku przez Zagłębie Miedziowe tj. Lubin – Polkowice.
Co na budowie S3 Polkowice – Lubin? Plan to przynajmniej jedna jezdnia do końca roku
Do domknięcia całej trasy S3 pozostały jeszcze fragmenty na północy Szczecin - Świnoujście.
Kolejne odcinki nowej jezdni na trasie S3 Szczecin – Świnoujście