Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej na trasie DK73 Kielce – Tarnów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-09-07

Oddanie do ruchu obwodnicy miejscowości Dąbrowa Tarnowska zbliża się wielkimi krokami. To blisko 7 kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 73 o parametrach drogi klasy GP, który biegnie nowym śladem po zachodniej stronie miasta Dąbrowa Tarnowska.
Jakie i gdzie nowe drogi do końca 2020 roku?
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73 rozpoczyna się w km 108+090 na istniejącej drodze krajowej nr 73 (na północ od Dąbrowy Tarnowskiej) w m. Gruszów Mały jako przedłużenie ul. Warszawskiej, a kończy w km 115+008 włączeniem w istniejący przebieg drogi krajowej nr 73 (na południe od Dąbrowy Tarnowskiej) w ciągu ul. Piłsudskiego. W ramach zadania powstały wiadukty, most, przepusty i mury oporowe. Obwodnica została połączona z lokalnymi ciągami komunikacyjnymi za pomocą czterech skrzyżowań typu rondo.
Mapa przebiegu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej na DK73. Mapa: GDDKIA
Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej od początku przebiegała z problemami. Umowę z pierwszym wykonawcą zawarto jeszcze w latem 2016 roku. Około rok później okazało się, że wykonawca (Vistal Gdynia i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych) nie dokończy inwestycji. Pod koniec 2017 r. GDDKiA rozpisała nowy przetarg na dokończenie zadania. Prace zlecono konsorcjum firm Banimex i Azi-bud Sp z Będzina i Duna Aszfalt z Węgier. Ostatecznie z opóźnieniami, bo miała zostać oddana do użytku w kwietniu br., udało się doprowadzić do oddania trasy.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z centrum miasta, poprawi bezpieczeństwo, skróci czas przejazdu w ruchu lokalnym i tranzytowym. Jej koszt to ponad 102 mln zł.