Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-09-08
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73 jest jednojezdniową drogą dwupasową klasy GP (główna przyspieszona) o długości ok. 6,9 km i nośności 115 kN/oś. W ciągu drogi powstało osiem obiektów inżynierskich: most na potoku Bagienica, pięć wiaduktów drogowych (trzy nad drogami i ulicami, dwa nad linią kolejową) oraz dwa przejścia dla zwierząt. Wykonany został system odwodnienia, drogi dojazdowe, zjazdy, chodniki i zatoki postojowe do kontroli pojazdów. W trosce o środowisko i komfort mieszkańców zrealizowano ekrany akustyczne i urządzenia oczyszczające wody.
Obwodnicę oddano do ruchu 7 września 2020 r.
Obwodnica biegnie po zachodniej stronie Dąbrowy Tarnowskiej, przez tereny słabo zurbanizowane - od granicy miasta z Gruszowem Małym do Żelazówki.
Mapa przebiegu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73
Prace budowlane wyniosły ponad 102 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wysokość dofinansowania wynosi ponad 92 mln zł.
Historia budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców. Pierwszy przetarg ogłoszono 30 września 2015 r. W listopadzie 2016 r. została podpisana umowa z konsorcjum firm: Vistal Gdynia S.A. i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. s. z o.o. w restrukturyzacji. Prace miały zakończyć się w 2019 r.
W październiku 2017 r. budujące obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej konsorcjum firm przerwało prace. GDDKiA odstąpiła od kontraktu, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Z drugim wykonawcą, polsko-węgierskim konsorcjum (Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, AZI-BUD i DUNA ASZFALT Út-és MélyépitÕ Kft.), umowa na kontynuację budowy została podpisana 10 lipca 2018 r. To konsorcjum ukończyło prace, co umożliwiło oddanie obwodnicy do ruchu.