Obwodnica Warszawy w 2024 r.? W budowie 25 km dróg ekspresowych S2 i S17
Ekspresowa obwodnica Warszawy, ma mieć 82 km. Obecnie gotowe jest 44 km tej trasy, w budowie pozostaje 25 km (droga S2 i S17), a końcowe prawie 14 km trasy S17 w fazie przygotowania. Zdjęcia: GDDKIA

Obecnie budowane jest prawie 25 km dróg ekspresowych stanowiących obwodnicę Warszawy. Od południa to ponad 19 km fragment drogi ekspresowej S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska, a od wschodu to 6 km odcinek trasy S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska. Do domknięcia warszawskiego ringu brakuje jeszcze fragmentu wschodniej obwodnicy w ciągu S17, łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Kiedy pojedziemy pełną ekspresową obwodnicą Warszawy?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych rozpoczęły się pierwsze prace studialne dotyczące budowy dróg ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Transportowego. Ostatecznie ustalono, że w jego skład wejdą drogi ekspresowe: S2 na odcinku od węzła Konotopa do węzła Lubelska, S8 od węzła Konotopa do Marek i S17 od Marek do węzła Lubelska. W sumie miały stworzyć ekspresową obwodnicę Warszawy o długości ok. 82 km. Do dzisiaj udało się wybudować ponad połowę obwodnicy Warszawy - kierowcy korzystają obecnie z 44 km, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania.

Przypomnijmy, w 2008 r., jako pierwsza ruszyła budowa drogi ekspresowej S8 od węzła Konotopa do węzła Powązkowska. Trasa o długości ponad 10 km została oddana do ruchu w 2011 r. Rok później do węzła Konotopa wpięła się autostrada A2 wyprowadzająca ruch w kierunku zachodniej granicy Polski. W 2013 r. zakończyła się realizacja kolejnych odcinków: S8 od węzła Modlińska do Marek (o długości 7,1 km) oraz S2 od węzła Konotopa do ul. Puławskiej (długość 20 km). Dwa lata później oddano do użytku przebudowany do parametrów drogi ekspresowej prawie 5-kilometrwy odcinek S8 pomiędzy węzłami Powązkowska i Modlińska wraz z przebudowanym mostem Grota-Roweckiego.

Mapa ekspresowej obwodnicy Warszawy: odcinki gotowe, w budowie, w przygotowaniu. Źródło: GDDKIA

Mapa przebiegu ekspresowej obwodnicy Warszawy

 

Obecnie prace budowlane prowadzone są dla 25 km ekspresowej obwodnicy Warszawy. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Inwestycję podzielono na trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości ok. 19,5 km. Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.

Do domknięcia warszawskiego ringu z ekspresówek brakuje fragmentu drogi S17 - wschodniej część obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu S17 od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.

Kiedy pojedziemy pełną obwodnicą Warszawy? - Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy – odpowiada Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W planach Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Ostatnio zaczęły pojawiać się informacje związane z realizacją wielkiej obwodnicy tzw. Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, która będzie połączona z drogą ekspresową S10 Toruń – Warszawa.

Droga S10 ominie Płock i połączy się Obwodnicą Aglomeracji Warszawy - warianty, terminy, informacje

Droga ekspresowa S10 Toruń - Warszawa i obwodnica aglomeracji Warszawskiej

Droga ekspresowa S10 Toruń - Warszawa i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa z wariantami przebiegu.

- Zrealizowaliśmy już studium korytarzowe, a kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej – informuje GDDKIA.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Olo
2019-09-11 07:39
Z OFE to 150 bez zgody naszej a za aprobatą I głównego sędziego kraju Rzeplinskiego. Sam się pytał Tuska czy to będzie zgodnie z konstytucją. Co do pisz i 100 mld nic nie wiem. Podobno mają zlikwidować Ofe i wziąć podatek.
kon trol
2019-09-10 11:59
troszke spamu..zapomniales dodac ze PO zaj.bali 100 mld zl z ofe zreszta to samo zrobil PIS. wiec kazdy polityk z po, pis, lewicy i psl-kuki smieja sie z was pokemony ze dalej na nich glosujecie. centralnie maja was w dupie a wy na nich glosujecie. kazy z nich jest bezkarny nie tylko ci z po.
Uchavhany
2019-09-10 11:40
Przybyłym, zhaftowalem. Moja noga już nigdy tu nie postanie
olo
2019-09-10 11:10
Niestety, wyparowało z budżetu państwa 250 mld zl przez nieudacznika Tuska i całą to jego bandę nieudaczników to i nie ma dróg i szybko nie będzie. A cała ta ekipa śmieje sie z pokemonów którzy na nich glosowali, a debile i tak będą glosować. A najlepsze jest to ze są bezkarni.
szrekout
2019-09-09 18:11
A co POwskich trolli boli?
Lucjan
2019-09-09 13:53
Poniższych komentarzy nie skomentuję bo szkoda pisać...ale ten rok 2024 to na 100% nierealny może bardziej 2027 lub 28
Jacek
2019-09-09 13:27
Nawet tu roi się od PISowskich troli
konowal
2019-09-09 13:14
a może by tak zabrać 500+, zlikwidować CBŚ i znów cieszyć się kasą z wyłudzenia Vatu??? hahhh
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: