Obwodnica Warszawy w 2024 r.? W budowie 25 km dróg ekspresowych S2 i S17
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-09-09
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych rozpoczęły się pierwsze prace studialne dotyczące budowy dróg ekspresowych w ramach Warszawskiego Węzła Transportowego. Ostatecznie ustalono, że w jego skład wejdą drogi ekspresowe: S2 na odcinku od węzła Konotopa do węzła Lubelska, S8 od węzła Konotopa do Marek i S17 od Marek do węzła Lubelska. W sumie miały stworzyć ekspresową obwodnicę Warszawy o długości ok. 82 km. Do dzisiaj udało się wybudować ponad połowę obwodnicy Warszawy - kierowcy korzystają obecnie z 44 km, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania.
Przypomnijmy, w 2008 r., jako pierwsza ruszyła budowa drogi ekspresowej S8 od węzła Konotopa do węzła Powązkowska. Trasa o długości ponad 10 km została oddana do ruchu w 2011 r. Rok później do węzła Konotopa wpięła się autostrada A2 wyprowadzająca ruch w kierunku zachodniej granicy Polski. W 2013 r. zakończyła się realizacja kolejnych odcinków: S8 od węzła Modlińska do Marek (o długości 7,1 km) oraz S2 od węzła Konotopa do ul. Puławskiej (długość 20 km). Dwa lata później oddano do użytku przebudowany do parametrów drogi ekspresowej prawie 5-kilometrwy odcinek S8 pomiędzy węzłami Powązkowska i Modlińska wraz z przebudowanym mostem Grota-Roweckiego.
Mapa ekspresowej obwodnicy Warszawy: odcinki gotowe, w budowie, w przygotowaniu. Źródło: GDDKIA
Obecnie prace budowlane prowadzone są dla 25 km ekspresowej obwodnicy Warszawy. Od południa to trasa S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska z terminem zakończenia prac przewidzianym na koniec 2020 r. Inwestycję podzielono na trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości ok. 19,5 km. Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Do domknięcia warszawskiego ringu z ekspresówek brakuje fragmentu drogi S17 - wschodniej część obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta cześć jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu S17 od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na wrzesień 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.
Kiedy pojedziemy pełną obwodnicą Warszawy? - Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy – odpowiada Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W planach Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej
Ostatnio zaczęły pojawiać się informacje związane z realizacją wielkiej obwodnicy tzw. Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, która będzie połączona z drogą ekspresową S10 Toruń – Warszawa.
Droga S10 ominie Płock i połączy się Obwodnicą Aglomeracji Warszawy - warianty, terminy, informacje
Droga ekspresowa S10 Toruń - Warszawa i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa z wariantami przebiegu.
- Zrealizowaliśmy już studium korytarzowe, a kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej – informuje GDDKIA.