Obwodnica Żywca w całości – tunel na DW945 otwarty
- conadrogach.pl
- ZDW Katowice
- 2015-11-16
Przed niespełna miesiącem otwarto dla ruchu most na Sole, a w ubiegłym tygodniu zakończono całą budowę i udostępniono także półotwarty tunel pod mostem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 945.
Inwestycja, która nazwa się oficjalnie „Obwodnica Żywca, jako nowy ciąg drogi wojewódzkiej nr 945, wzdłuż rzeki Soły, wraz z przebudową mostu nad rzeką Sołą, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 945” rozpoczęła się 24 października 2013 roku, kiedy to podpisana została umowa między inwestorem, ZDW w Katowicach a konsorcjum Rubau Polska Sp. z o. o. i Construcciones Rubau SA, które zobowiązało się wykonać wszystkie roboty budowlane do 15 listopada 2014 roku. W trakcie podpisywania umowy prezes firmy Rubau Polska zapewnił, że budowa zostanie zakończona w terminie.
Niestety konsorcjum firm Rubau i Rubau nie wywiązało się z umowy. Zakończenie wszystkich robót nastąpiło prawie rok później. Przedstawiciele wykonawcy argumentują, że przyczyną tych opóźnień były m.in. niesprzyjające warunki atmosferyczne. Inwestor uznał niektóre z tych argumentów i na przełomie roku 2014 i 2015 zgodził się na przedłużenie terminu zakończenia budowy do 12 stycznia br. Niestety ten termin nie został dotrzymany. Kolejne daty podawane przez wykonawcę także nie przyniosły zakończenia prac.
W tej sytuacji ZDW w Katowicach zażądało wypłaty kwoty gwarancji należytego wykonania kontraktu w kwocie 4,076 mln zł. Pieniądze te zostały wyegzekwowane i są na koncie ZDW w Katowicach.
Całkowity koszt budowy mostu i obwodnicy wynosi ok. 38 mln zł, z czego 85% to dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007–2013.
To kolejna duża inwestycja w Żywcu prowadzona przez województwo śląskie. W latach 2010–2011 powstała północna obwodnica Żywca, połączona z przebudową fragmentu drogi wojewódzkiej 946 (ul. Krakowska w Żywcu). Zasadniczym obu inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Żywca.