Potrzeba prawie 500 km trasy S11 do ekspresowego połączenia Pomorza ze Śląskiem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-01-23
Realizacja całej trasy S11 usprawni komunikację nie tylko pomiędzy Pomorzem Środkowym, a aglomeracją Śląską ale również w obrębie województw. To nie tylko połącznie drogą szybkiego ruchu takich miast jak Kołobrzeg, Koszalin, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski i terenu aglomeracji Śląskiej. To także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miast, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu.
Obecnie w realizacji jest 32 km ekspresówki, a na 48 km trwają procedury przetargowe. Drogowcy przygotowują się do budowy kolejnych odcinków S11 o łącznej długości 400 km. Koszt obecnie realizowanych odcinków to blisko 900 mln zł, a planowanych do realizacji, które obecnie nie mieszczą się w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, sięga 15 mld zł. W tej kwocie są wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji.
Jak informuje GDDKIA oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 roku. Wtedy pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.
Zaawansowanie prac dla drogi ekspresowej S11 Koszalin – Poznań – połączenie z A1 w okolicy Katowic
S11 w woj. zachodniopomorskim
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać 47 kilometrów nowej drogi S11 w woj. zachodniopomorskim. Do ruchu oddano obwodnicę Szczecinka i odcinek pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice, gdzie wspólny przebieg mają drogi S6 i S11.
Do realizacji pozostały jeszcze około 72 kilometry, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka. - W listopadzie 2019 r. wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, których łączna długość wynosi blisko 48 km. Dokumentacja przetargowa jest weryfikowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jednocześnie Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatruje skargę jednego z wykonawców na werdykt Krajowej Izby Odwoławczej po odrzuceniu ofert na dwa odcinki trasy. Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych podpiszemy umowy z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku – informuje GDDKIA.
24-kilometrowy odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym i nie posiada jeszcze zapewnionych środków na realizację. Drogowcy mają już decyzję środowiskową a projektanci pracują nad koncepcją programową oraz projektem budowlanym, co pozwoli w 2021 roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Koszalin - Poznań (realizacja odcinków: czarny - gotowe, zielony - w przetargu, niebieski - w przygotowaniu z DUŚ, żółty - w opracowaniu STEŚ). Źródło: GDDKIA
S11 w woj. wielkopolskim
W Wielkopolsce kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11, dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od Poznań Krzesiny do Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy.
W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią 2021 roku.
Pozostałe, ponad 270 km, trasy S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania. Od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz koncepcji programowych (KP). W ubiegłym roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przechodzą możliwe warianty przebiegu przyszłej S11.
- Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj” – dodają drogowcy.
S11 w woj. opolskim
W maju 2019 roku zawarto umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna, czyli blisko 25-kilometrowej trasy od okolic Kluczborka do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a kierowcy nową trasą pojadą pod koniec 2022 roku.
W przygotowaniu jest odcinek od końca budowanej obecnie obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. W listopadzie 2019 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu wpłynął wniosek o wydanie DŚU. Wydana decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi ekspresowej S11 na blisko 46-kilometrowym odcinku. Tak jak w przypadku odcinków S11 na terenie woj. wielkopolskiego dalsze działania będą możliwe po zapewnieniu finansowania.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Poznań - Kępno - Katowice (realizacja odcinków: czarny - gotowe, czerwony - w realizacji, zielony - w przetargu, niebieski - w przygotowaniu z DUŚ, pomarańczowy - w przygotowaniu z wnioskiem o DUŚ, żółty - w opracowaniu STEŚ). Źródło: GDDKIA
S11 w woj. śląskim
Ponad 61-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania STEŚ i materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. Prace toczą się od października 2018 roku, a w ubiegłym roku przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem na terenach, przez które przebiegają możliwe warianty.
- Jesienią br. planujemy złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu DŚU, która zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne projektowanej trasy, a także zapewnieniu finansowania, będziemy mogli prowadzić dalsze działania – informuje GDDKIA.