Powstała koncepcja programowa dla S19 Babica – Jawornik. Kolejny krok to przetarg
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-03-03
W ostatnich dniach odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych (ZOPI), na którym została rozpatrzona i oceniona Koncepcja Programowa (KP) budowy S19 na odcinku Babica – Jawornik (dł. 11,6 km). Kolejnym etapem ma być rozpatrzenie KP na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI).
Olbrzymie zainteresowanie budową S19 na Podkarpaciu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik powstanie jako droga o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z węzłem drogowym Strzyżów-Żarnowa (zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Na etapie KP przewiduje się dwa warianty realizacyjne węzła: półkoniczyna lub mieszany. Powstanie również tymczasowy łącznik drogi ekspresowej S19 z DK19 w miejscowości Jawornik, który jest wynikiem etapowania budowy drogi ekspresowej S19 Babica – Domaradz i podziału zadania na 2 odcinki realizacyjne:
- odc. I Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19)
- odc. II Jawornik – Domaradz
Docelowo, po wybudowaniu odc. II, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w m. Jawornik. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca także m. in. jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik dla służb ratowniczych.
W ciągu odc. Babica – Jawornik powstaną również obiekty inżynierskie - 7 estakad, 6 wiaduktów (5 wiaduktów nad drogą ekspresową, 1 pod drogą ekspresową), 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych).
Mapa przebiegu odcinka drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. Mapa: GDDKIA
S19 Rzeszów - Barwinek: jeden odcinek w realizacji, dwa w przetargu, cztery w przygotowaniu
W związku z tym, że przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 będzie przebiegać przez teren różnorodny, charakteryzujący się dużą różnicą przewyższeń i skomplikowany pod względem geologicznym, jednym z elementów KP było rozpoznanie geologiczne podłoża. - W ramach Koncepcji Programowej wykonano dokumentację geologiczno-inżynierską (liczba wierceń: 716 szt., łączny metraż wierceń: 11 648 m, głębokość wierceń: do 35,0 m, liczba sondowań: 319 szt., łączny metraż sondowań: 2 272 m, głębokość sondowań: do 12,0 m,) i dokumentację hydrogeologiczną - wyliczają drogowcy.
Na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem stopnia skomplikowania (złożoności) podłoża. Na tej podstawie stwierdzono, że w podłożu budowlanym projektowanego odcinka drogi występują zróżnicowane warunki gruntowe (przeważają odcinki o złożonych warunkach gruntowych i skomplikowanych warunkach gruntowych). W oparciu o przeprowadzone prace geofizyczne i geologiczne stwierdzono, że na badanym odcinku występuje 13 obszarów osuwiskowo i predysponowanych osuwiskowo.
Kolejnym etapem prac przygotowawczych do realizacji tego odcinka S19 będzie rozpatrzenie Koncepcji Programowej na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), a następnie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie projektuj-buduj, co planujemy jeszcze w tym roku.
Rusza via Carpatia na północ od Lublina. S19 Lublin – Lubartów w realizacji
Cała droga ekspresowa S19, jako część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 580 km długości. Kierowcy korzystają obecnie z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim (obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej) i podkarpackim (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe). W tym roku na mapie drogowej Polski pojawią się nowe odcinki drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem.