Powstanie brakujący odcinek S11 - zachodniej obwodnicy Poznania
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-04-13
Zachodnia Obwodnica Poznania - droga ekspresowa S11 fot:. GDDKiA O/Poznań
11 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę ze Skanską, która złożyła najniższą ofertę - na kwotę blisko 108 mln zł na budowę ponad 5 km odcinka drogi ekspresowej S11 od węzła Poznań Rokietnica do węzła Poznań Tarnowo Podgórne. Odcinek S11 jest bardzo ważną częścia zachodniej obwodnicy Poznania, bo spinającą północny, 8-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 pomiędzy Swadzimiem a Dąbrówką z odcinkiem S11 od węzła Tarnowo Podgórne do węzła Poznań Zachód (łączącym trasę z autostradą A2). Do przyszłorocznych wakacji cała zachodnia obwodnica ma być przejezdna.
Docelowo zachodnia obwodnica Poznania S11 ma połączyć autostradę A2 i drogę krajową nr 11. Gotowe są już jej dwa odcinki. W listopadzie 2011 roku udostępniono północny, 8-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 pomiędzy Swadzimiem a Dąbrówką. Z kolei na początku czerwca ubiegłego roku został puszczony ruch na odcinku obwodnicy od węzła Tarnowo Podgórne do węzła Poznań Zachód - łączącym trasę z autostradą A2.
Niestety nadal brakuje 5,3 km odcinka S11 spinającego dwa istniejące od węzła Poznań Rokietnica do węzła Poznań Tarnowo Podgórne. Przypomnijmy, w listopadzie 2012 roku poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S11. Źródłem finansowania inwestycji jest w całości Krajowy Fundusz Drogowy.
Przypomnijmy, do pierwszego etapu postępowania przetargowego zostało dopuszczonych 22 oferentów, do kolejnego etapu zastało zakwalifikowanych 20 wykonawców. Ostatecznie do poznańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło 16 ofert na budowę zachodniej obwodnicy Poznania. Najniższa jest o ponad 26 % niższa od kosztorysu inwestorskiego. Najniższą ofertę złożyła Skanska na kwotę ponad 107 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 174 mln brutto złożyło M-SILNICE a.s. Inwestor na realizację zadania przeznaczył ponad 145 mln brutto.
- Zgodnie z zawartą umową, ostatni odcinek obwodnicy Poznania zostanie zbudowany w ciągu 14 miesięcy. W tym czasie powstaną m.in. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi na łącznej długości ok. 5,3 km (od węzła Rokietnica do węzła Tarnowo Podgórne), węzeł Poznań Kiekrz na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 184 w miejscowości Kobylniki z drogą ekspresową nr S11, trzy obiekty inżynierskie, sieć dróg współistniejących (drogi dojazdowe, poprzeczne), urządzenia odwadniające i odprowadzające wody deszczowe, oświetlenie drogowe, zabezpieczenia akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Firma wyremontuje także nawierzchnię drogi krajowej nr 11 na niemal dwukilometrowym dojeździe do Zachodniej Obwodnicy Poznania (węzeł „Złotkowo”). Po udostępnieniu jezdni głównej wykonawca będzie prowadził prace poza korpusem drogi (budowa dróg serwisowych oraz prace wykończeniowe) – zaznacza Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Poznańska trasa S11 kończyć się będzie węzłem Poznań Północ, który połączy budowaną drogę z drogą nr 11 prowadzącą z Poznania w stronę Piły. Zachodnia Obwodnica Poznania po zakończeniu prac będzie miała 27 km długości.
Niestety nadal brakuje 5,3 km odcinka S11 spinającego dwa istniejące od węzła Poznań Rokietnica do węzła Poznań Tarnowo Podgórne. Przypomnijmy, w listopadzie 2012 roku poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S11. Źródłem finansowania inwestycji jest w całości Krajowy Fundusz Drogowy.
Przypomnijmy, do pierwszego etapu postępowania przetargowego zostało dopuszczonych 22 oferentów, do kolejnego etapu zastało zakwalifikowanych 20 wykonawców. Ostatecznie do poznańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło 16 ofert na budowę zachodniej obwodnicy Poznania. Najniższa jest o ponad 26 % niższa od kosztorysu inwestorskiego. Najniższą ofertę złożyła Skanska na kwotę ponad 107 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 174 mln brutto złożyło M-SILNICE a.s. Inwestor na realizację zadania przeznaczył ponad 145 mln brutto.
- Zgodnie z zawartą umową, ostatni odcinek obwodnicy Poznania zostanie zbudowany w ciągu 14 miesięcy. W tym czasie powstaną m.in. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi na łącznej długości ok. 5,3 km (od węzła Rokietnica do węzła Tarnowo Podgórne), węzeł Poznań Kiekrz na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 184 w miejscowości Kobylniki z drogą ekspresową nr S11, trzy obiekty inżynierskie, sieć dróg współistniejących (drogi dojazdowe, poprzeczne), urządzenia odwadniające i odprowadzające wody deszczowe, oświetlenie drogowe, zabezpieczenia akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Firma wyremontuje także nawierzchnię drogi krajowej nr 11 na niemal dwukilometrowym dojeździe do Zachodniej Obwodnicy Poznania (węzeł „Złotkowo”). Po udostępnieniu jezdni głównej wykonawca będzie prowadził prace poza korpusem drogi (budowa dróg serwisowych oraz prace wykończeniowe) – zaznacza Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Poznańska trasa S11 kończyć się będzie węzłem Poznań Północ, który połączy budowaną drogę z drogą nr 11 prowadzącą z Poznania w stronę Piły. Zachodnia Obwodnica Poznania po zakończeniu prac będzie miała 27 km długości.