1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa? Decyzje pod koniec roku

Rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa? Decyzje pod koniec roku

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-01-04
Rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa? Decyzje pod koniec roku
Wielka przebudowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. O tym czy dobudują nowa nitkę, czy ruszy budowa A4-ki w nowym przebiegu dowiemy się na przełomie 2019/2020 roku. Zdjęcia: GDDKIA
Rozbudowa autostrady o nowe pasy ruchu czy budowa trasy w zupełnie nowym korytarzu – to koncepcje wielkiej rozbudowy autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa. Zadaniem projektantów wyłonionych w ogłoszonym przetargu będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę trudnej sytuacji na dolnośląskim odcinku autostrady A4. O tym, który z wariantów będzie realizowany powinniśmy dowiedzieć się najpóźniej na przełomie 2019/2020 roku.

W grudniu 2018 r. GDDKIA ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Oferty w tym postępowaniu można składać do 22 stycznia 2019 r., a planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. Prace zajmą około 9 miesięcy. Oznacza to, że rekomendowana koncepcja powinna być znana pod koniec tego roku.

 

Rozbudowa czy budowa autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Umowa na prace koncepcyjne w kwietniu 2019 r

Rozbudowa czy budowa autostrady A4 na Dolnym Śląsku? Umowa na prace koncepcyjne w kwietniu 2019 r. Mapa: GDDKIA

 

Przypomnijmy, w ramach prac przygotowawczych przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty, jeden dot. rozbudowy i dwa w zakresie budowy nowej trasy.

Pierwsza z propozycji mówi o rozbudowie istniejącej autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa. Zakłada ona dobudowę jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4. Zadanie obejmuje także przebudowę węzłów i budowę nowych obiektów inżynierskich, tak by możliwe było poszerzenie trasy. Po wybudowaniu nowej nitki możliwe byłoby przełożenie na nią ruchu, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny).

Dwie pozostałe koncepcje mówią o budowie autostrady A4 w nowym korytarzu. Jeden z nich zakłada korytarz przebiegający stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po obecnym śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem, analizowane byłoby wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Kolejny pomysł jest bardziej radykalny i zakłada budowę A4-ki w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

O tym, które rozwiązanie zostanie wybrane zdecydują zlecone analizy, konsultacje i badania. Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4