Rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa? Decyzje pod koniec roku
Wielka przebudowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. O tym czy dobudują nowa nitkę, czy ruszy budowa A4-ki w nowym przebiegu dowiemy się na przełomie 2019/2020 roku. Zdjęcia: GDDKIA

Rozbudowa autostrady o nowe pasy ruchu czy budowa trasy w zupełnie nowym korytarzu – to koncepcje wielkiej rozbudowy autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa. Zadaniem projektantów wyłonionych w ogłoszonym przetargu będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę trudnej sytuacji na dolnośląskim odcinku autostrady A4. O tym, który z wariantów będzie realizowany powinniśmy dowiedzieć się najpóźniej na przełomie 2019/2020 roku.

W grudniu 2018 r. GDDKIA ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Oferty w tym postępowaniu można składać do 22 stycznia 2019 r., a planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. Prace zajmą około 9 miesięcy. Oznacza to, że rekomendowana koncepcja powinna być znana pod koniec tego roku.

 

Rozbudowa czy budowa autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Umowa na prace koncepcyjne w kwietniu 2019 r

Rozbudowa czy budowa autostrady A4 na Dolnym Śląsku? Umowa na prace koncepcyjne w kwietniu 2019 r. Mapa: GDDKIA

 

Przypomnijmy, w ramach prac przygotowawczych przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty, jeden dot. rozbudowy i dwa w zakresie budowy nowej trasy.

Pierwsza z propozycji mówi o rozbudowie istniejącej autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa. Zakłada ona dobudowę jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4. Zadanie obejmuje także przebudowę węzłów i budowę nowych obiektów inżynierskich, tak by możliwe było poszerzenie trasy. Po wybudowaniu nowej nitki możliwe byłoby przełożenie na nią ruchu, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny).

Dwie pozostałe koncepcje mówią o budowie autostrady A4 w nowym korytarzu. Jeden z nich zakłada korytarz przebiegający stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po obecnym śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem, analizowane byłoby wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Kolejny pomysł jest bardziej radykalny i zakłada budowę A4-ki w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

O tym, które rozwiązanie zostanie wybrane zdecydują zlecone analizy, konsultacje i badania. Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

roki
2019-01-08 11:31
może zrobić ekspresówkę z 94 do Legnicy, potem Legnica - Środa po prostej, Środa - Kąty, Kąty-SPO Krajków.
Jak
2019-01-07 18:47
Tylko nowa a4 po nowym składzie na południu. Każde inne rozwiązanie to marnowanie kasy o cierpliwości ludzi nie wspominając. Zbiorcza droga główna w formie autostrady, a stara a4 jako uzupełnienie powinna pozostać, bo jest ok, tylko zbyt mało przepustowa. Tak jak a 67 i równoległa a5 pod Frankfurtem
Adam90
2019-01-07 11:47
Niestety poprowadzenie nowego śladu aż od węzła Kąty Wrocławskie raczej nie będzie możliwe ze względu na to, że dalej na trasie znajduje się węzeł Wrocław Południe A4/A8
Radoslaw
2019-01-04 20:13
Do Drogowca: jako geodeta z trzydziestoletnim doświadczeniem i specjalista od systemów informacji geograficznej powiem krótko - trafił Pan w punkt. Zanim przeczytałem Pańską opinię popatrzyłem na mapę i pomyślałem o tym że najlepszym rozwiązaniem jest zbudować nowy ślad od węzła Wrocław Wschód do węzła Kąty Wrocławskie i dalej po starym śladzie według wariantu I. To rozwiązanie najlepsze ze względu na : czas i pieniądze. Warianty II i III to megalomania i polityka obecnie rządzących.
Drogowiec
2019-01-04 18:58
W mojej subiektywnej opinii - rozbudowa po stary śladzie z wyjątkiem odcinka wrocławskiego - tam na południe od Wrocka, cały ten garb powinien być zlikwidowany nowym przebiegiem. Skróciło by to równocześnie przejazd o ok. 7-10km a równocześnie odciążyło wrocławski odcinek.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: