1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S11 Ujście – Oborniki na etapie decyzji środowiskowej - mapy i warianty. Budowa najwcześniej za cztery lata

S11 Ujście – Oborniki na etapie decyzji środowiskowej - mapy i warianty. Budowa najwcześniej za cztery lata

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-04
S11 Ujście – Oborniki na etapie decyzji środowiskowej - mapy i warianty. Budowa najwcześniej za cztery lata
Ważny krok w stronę budowę drogi ekspresowej S11 Ujście - Oborniki. Zdjęcia: GDDKIA
Ruszyła procedura środowiskowa dla drogi ekspresowej S11 Ujście – Oborniki w woj. wielkopolskim. Decyzja ta ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej i w kolejnych latach możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w formule projektuj i buduj. Odcinek, w zależności od wybranego wariantu, będzie liczył ok. 44 km i będzie częścią ekspresowej trasy prowadzącej ze Śląska nad Bałtyk.

- Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Ujście – Oborniki. Spodziewany termin uzyskania DŚU to III kwartał 2022 r. – poinformował poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nie oznacza to, że od razu ruszy przetarg na wybór wykonawcy prac „projektuj i buduj”. Konieczne będzie jeszcze opracowanie koncepcji programowej, która uszczegółowi rozwiązania projektowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu przebiegu odcinka drogi S11. Dopiero po zakończeniu tych prac można będzie przystąpić do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji.

- Budowa drogi ekspresowej zostanie zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. W pierwszej kolejności wykonawca opracuje projekt budowlany, na podstawie którego zostanie uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ZRID umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych – dodają drogowcy. Postępowanie przetargowe na realizację zadania w systemie projektuj i buduj ma ruszyć na przełomie roku 2023 i 2024. Roboty realizowane będą w latach 2025-2028. 

Jest decyzja środowiskowa dla S11 między Kępnem i Olesnem

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Ujście - Oborniki

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Ujście - Oborniki - warianty przebiegu. Mapa: GDDKIA

Coraz bliższe perspektywy budowy drogi S11

Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S11 Ujście – Oborniki:

  • klasa drogi: S
  • prędkość projektowa: Vp = 100 km/h,
  • liczba jezdni: 2 jezdnie
  • przekrój poprzeczny: 2 x 2 pasy
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość pasa dzielącego: min. 5,0 m z opaskami
  • szerokość opasek wewnętrznych (pas dzielący): 0,5 m
  • szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
  • szerokość poboczy gruntowych: min. 1,25 m
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 tony/oś
  • kategoria ruchu: KR 7

 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 na odcinku Ujście - Oborniki

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 na odcinku Ujście - Oborniki - warianty, część 1. Mapa: GDDKIA



Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Ujście - Oborniki - warianty przebiegu

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S11 Ujście - Oborniki - warianty przebiegu, część 2. Mapa: GDDKIA

Przypominamy, że na etapie Studium Korytarzowego do dalszych prac projektowych (tj. do etapu STEŚ) skierowano warianty nr 1, 1a i 2.

Korytarz wariantu nr 1

W wariancie 1 przewiduje się prowadzenie trasy równolegle do istniejącego przebiegu drogi krajowej DK11 z uwzględnieniem odejścia od terenów zabudowań w miejscowościach: Chodzież, Budzyń, Tarnowo oraz Gościejewo, a także korekt przebiegu w rejonie łuków kołowych o zbyt małych promieniach. Przewiduje się prowadzenie projektowanej drogi ekspresowej w sposób umożliwiający wykorzystanie istniejącej drogi krajowej do obsługi ruchu lokalnego.

Początek trasy zlokalizowany jest po południowo-zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej DK11 w okolicy granicy administracyjnej pomiędzy gminami Kaczory i Chodzież. W dalszym przebiegu trasa prowadzona jest łukiem w kierunku południowym. W okolicach km 5+970, w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką DW183 relacji Chodzież - Czarnków, droga ekspresowa odbiega od istniejącej drogi krajowej biegnącej w kierunku wschodnim do miasta Chodzież. W okolicach km 10+000 trasa krzyżuje się z linią kolejową nr 354. Na wysokości miejscowości Podanin (tj. ok. km 13+000) przebieg projektowanej drogi ekspresowej S11 ponownie przybliża do drogi krajowej (pozostając po jej zachodniej stronie). W dalszym przebiegu trasa prowadzona jest w kierunku południowym równolegle do drogi krajowej po jej zachodniej stronie. W dalszym przebiegu trasa drogi ekspresowej omija od strony wschodniej zabudowania miejscowości Tarnowo i ponownie krzyżuje się z linią kolejową oraz drogą krajową DK11. Dalej droga ekspresowa prowadzona jest w kierunku południowym, przekracza rzekę Wełnę i ponownie zbliża się do przebiegu drogi krajowej. Ostatni odcinek drogi przebiega wzdłuż drogi krajowej. Koniec odcinka zlokalizowany jest w okolicach kilometra 242+600 istniejącej drogi krajowej DK11 w rejonie zbliżenia trasy drogi krajowej do linii kolejowej nr 354.

Korytarz wariantu nr 1a

Przebieg wariantu 1a w znacznym zakresie pokrywa się z przebiegiem wariantu 1. Różnice pomiędzy wariantami występują na początku trasy (na odcinku od początku opracowania do rejonu miejscowości Stróżewko, ok. km. 14+000), w rejonie miejscowości Tarnowo (od ok. km 26+000 do ok. km. 33+000) oraz w rejonie miejscowości Gościejewo (od ok. km 33+000 do ok. km 41+000). Oba warianty różnią się też końcowym odcinkiem.

Początkowy odcinek trasy odbiega od przebiegu drogi krajowej i omija od strony zachodniej zlokalizowane w rejonie Oleśnicy stawy rybne oraz wzgórze Gontyniec na wysokości Chodzieży, następnie droga biegnie w kierunku południowo-wschodnim, a po przekroczeniu linii kolejowej nr 354 łączy się z wariantem 1. Za miejscowością Podanin trasa biegnie dalej na południe, omijając Budzyń od strony zachodniej. Na dalszym odcinku trasa, podobnie jak w wariancie 1, omija łukiem Tarnowo od wschodu – w stosunku do wariantu 1 korytarz prowadzony jest jednak bliżej zabudowy miejscowości. następnie wariant 1 i podwariant 1a krzyżują się (ok. km 33+000), ale ich przebieg ponownie różni się na wysokości Gościejewa, które podwariant 1a omija łukiem od strony wschodniej (wschodnia strona istniejącej DK11). Dalej droga prowadzona jest w kierunku południowym. Po przekroczeniu rzeki Wełny, trasa biegnie dalej w kierunku Garbatki i ponownie łączy się z wariantem 1, omijając miejscowość Dziewicza Struga od strony wschodniej. Poniżej drogi powiatowej DP2025P trasa ponownie odbiega od korytarza wariantu pierwszego – prowadzona jest bardziej na wschód, w celu uzyskania korzystniejszego kąta przecięcia z linią kolejową nr 354 relacji Poznań PoD – Piła Główna.

Korytarz wariantu nr 2

Dla wariantu drugiego przyjęto założenie prowadzenia trasy w oddaleniu od istniejącego przebiegu drogi krajowej i tym samym maksymalnego ograniczenia ingerencji w istniejącą infrastrukturę drogową oraz tereny zabudowane. Takie przebieg trasy pozwala także na jej skrócenie.

W wariancie tym przewiduje się prowadzenie trasy na zachód od istniejącej drogi krajowej DK11. Początek wariantu korytarza zlokalizowany jest w okolicy granicy administracyjnej pomiędzy gminami Kaczory i Chodzież. W dalszym przebiegu trasa, omijając stawy rybne w okolicy Oleśnicy oraz wzgórze Gontyniec na wysokości Chodzieży, prowadzona jest łukiem w kierunku zachodnim przez tereny leśne, niezabudowane. Trasa prowadzona jest na południe z uwzględnieniem odejścia od terenów zabudowań w miejscowościach Drzązgowo, Stróżewice, Grabówka i Bukowiec. Na dalszym odcinku trasa biegnie na południowy wschód, omijając łukiem od zachodu miejscowości Gościejewo Leśne, Gościejewko i Owieczki. Po przecięciu drogi ekspresowej z trasą drogi powiatowej DP1352P droga ekspresowa prowadzona jest łukiem w kierunku wschodnim. W dalszym przebiegu trasa przekracza rzekę Wełnę (ok. km 33+400) i linię kolejową nr 236 relacji Wągrowiec – Bzowo Goraj (ok. km 34+500) i, ominąwszy łukiem od wschodu Dziewiczą Strugę, kieruje się na południowy wschód, w stronę istniejącej drogi krajowej. Następnie trasa prowadzona jest równolegle do DK11 i biegnie dalej na południowy zachód, pomiędzy miejscowościami Jaracz i Parkowo. Koniec odcinka zlokalizowany jest w okolicach kilometra 242+600 istniejącej drogi krajowej DK11, w rejonie zbliżenia trasy drogi krajowej do linii kolejowej nr 354.

W ramach projektu Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.):
realizowanych będzie sześć odcinków drogi ekspresowej S11 o łącznej długości około 260 kilometrów. Na które składają się:

  • S11 Szczecinek – Piła - długość 59 km
  • S11 Piła – Ujście - długość 19,9 km
  • S11 Ujście – Oborniki - długość 43,3 km
  • S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik - długość ok. 22,2 km
  • S11 Kórnik – Ostrów Wlkp. - długość ok. 85 km
  • S11 Ostrów Wlkp. – Kępno - długość 30 km

Wiele wskazuje na to, że jako pierwsze ruszą prace dla fragmentu S11-ki z Poznania do Obornik wraz z obwodnicą tego miasta. Planowany start inwestycji to 2022 rok, zakończenie budowy w 2024 r. 

S11 - ekspresowe połączenie ze Śląska nad Bałtyk. Jak wygląda budowa S11 Koszalin – Bobolice

W ramach dotychczasowych działań w Wielkopolsce do tej pory ukończono drogę ekspresową S5 na odcinku granica z woj. kujawsko-pomorskim - Gniezno, drogę ekspresową S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz obwodnice Kępna, Jarocina, Kępna (I etap) i Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11.

Droga ekspresowa S11 stanowi fragment trasy łączącej Katowice z Poznaniem, jak również element ważnego w skali kraju połączenia drogowego łączącego Poznań ze środkowym wybrzeżem Bałtyku.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S11 Jak dojadę - Oborniki Jak dojadę - Ujście