1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac

S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl, Ratujmy Mazury
  3. 2019-12-02
S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac
Droga ekspresowa S16 Mrągowo - Ełk budzi wiele kontrowersji. Działacze "Ratujmy Mazury" chcą zmiany przebiegu trasy, o przecina serce Mazur. Zdjęcia: Ratujmy Mazury
Wstrzymanie prac zmierzających do budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - chcą przedstawiciele inicjatywy społecznej Ratujmy Mazury. Samorządowcy i mieszkańcy negatywnie oceniają proponowane korytarze przyszłej ekspresówki i chcą zorganizowania regionalnej konferencji i dialogu społecznego w temacie zrównoważonego rozwoju transportu na terenie Krainy Wielkich Jezior Mazurskich.

W połowie listopada br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo. Planowana inwestycja jest jednym z etapów rozbudowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Docelowo budowa nowej drogi S16 ma skrócić czasu przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Wiele kontrowersji pojawia się przy realizacji dwujezdniowej drogi ekspresowej S16 na odcinku od Mrągowa do Ełku. Z końcem maja br. Sejmik Województwa Warmińsko – Mazurskiego wykreślił z podjętej uchwały poparcie dla budowy drogi S16 w wariancie proponowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. „Ratujmy Mazury” uważa, że wszystkie obecnie analizowane przebiegi S16 przecinają cenne przyrodniczo tereny i znajdują się w bezpośredniej bliskości Mazurskiego Parku Krajobrazowego i Rezerwatów Przyrody. Dodatkowo są sprzeczne z celami Obszarów Natura 2000. Dlatego też negatywnie o obecnie analizowanych wariantach trasy wypowiedziały się Rady Miejskie Orzysza i Rynu, Samorząd Gminy Mikołajki oraz Urząd Gminy Mrągowo. Z kolei Sejmik Województwa Warmińsko – Mazurskiego wykreślił z podjętej uchwały poparcie dla budowy drogi S16 w wariancie proponowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

- Działania GDDKiA wzbudzają ogromny opór społeczeństwa. Nie chcemy wybierać między złym wariantem u nas, a złym u sąsiadów – podkreślają działacze „Ratujmy Mazury” - Drogi muszą być modernizowane, ale Kraina Wielkich Jezior Mazurskich to nie trasa dla tysięcy tirów dziennie. Zamiast wspierania rozwoju oznacza gospodarczą i turystyczną śmierć regionu. Koncepcja transportu na Mazurach musi brać pod uwagę unikalny charakter tego miejsca – dodają.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

Mapa przebiegu proponowanych korytarzy drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Źródło: Ratujmy Mazury

„Ratujmy Mazury” oraz samorządowcy z gmin zagrożonych inwestycją nie ustają w wysiłkach zmierzających do przeprowadzenia dyskusji i rzetelnych konsultacji społecznych, które nie będą sprowadzały się jedynie do pokazania kolejnych wersji trasy S16, ale pozwolą wspólnie wypracować możliwe rozwiązania, godząc interesy transportu drogowego przy zachowaniu obecnego charakteru Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Inicjatorzy akcji przypominają, że przepisy prawa nie dają Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska możliwości wezwania GDDKIA do przedstawienia innych niż wskazane w raporcie o oddziaływaniu na środowisko przebiegów drogi ekspresowej S16 (obecnie procedowanych), zaś udział społeczny w procedurze środowiskowej sprowadzony jest do możliwości wysyłania stanowisk i odwoływania się do już proponowanych korytarzy.

Może warto przyjrzeć się planom rozwoju sieci drogowej na kolejne lata i wybrać najbardziej racjonalne i potrzebne połączenia drogowe. Bez wątpienia drogi na Warmii i Mazurach wymagają remontów, modernizacji i rozbudowy. Samorządy gmin leżących na południe od Krainy Wielkich Jezior Mazurskich wyraziły już poparcie dla koncepcji budowy trasy Via Masuria na południe od cennego regionu. Zwracano również uwagę na konieczność skomunikowania portu lotniczego w Szymanach. Za kilka lat zakończone zostaną dwa ogromne projekty drogowe o znaczeniu międzynarodowym: Via Baltica i Via Carpatia. Planowana jest również jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w kraju: Centralny Port Komunikacyjny wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową i kolejową. GDDKIA zapowiedziała też budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma wyprowadzić tranzyt poza obszar aglomeracji warszawskiej.

Przypominamy, że politycy i samorządowcy reprezentujący Prawo i Sprawiedliwość w sierpniu br., zapowiadali, że jeszcze w tym roku zostanie zorganizowania konferencja z udziałem m.in. naukowców, samorządowców i społeczników o aspektach przyrodniczych, komunikacyjnych planowanej budowy oraz bezpieczeństwie kierowców na przyszłej trasie S16.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S16