1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S19 Rzeszów – Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce

S19 Rzeszów – Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-01-19
S19 Rzeszów – Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce
W ciągu 10 km odc. S19 powstanie m.in 2 km tunel i estakady. Zdjęcia: GDDKIA
Coraz bardziej zaawansowane prace prowadzone są na 10 kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Babicą. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. W trudnym terenie wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km, a także trzynaście obiektów inżynierskich, w tym estakada realizowana w technologii nasuwania podłużnego. To element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción w systemie projektuj i buduj. Wartość kontraktu to ponad 2,23 mld zł. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).


Zdjęcia lotnicze z budowy trasy Via Carpatia Rzeszów - Babica
Zdjęcia lotnicze z budowy trasy S19, Via Carpatia Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA


Wyzwanie inżynieryjne - tunel o długości ponad 2 km

W kwietniu rozpoczęły się pierwsze roboty budowlane. W tym roku rozpoczną się prace przy drążeniu tunelu, który będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) o długości 112 m, masie 4000 ton i tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę.

Jak pisaliśmy wcześniej, tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM, która drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układała jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

W trudnym terenie powstanie 2,2 km tunel
W trudnym terenie powstanie 2,2 km tunel. Zdjęcia: GDDKIA


....i estakady na S19 Rzeszów - Babica

Wyzwaniem inżynieryjnym na budowie odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest niewątpliwie realizacja tunelu. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 w m. Racławówka. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Budowa S19 Rzeszów - Babica - grudzień 2022 r. , estakada ES-1Budowa S19 Rzeszów - Babica - grudzień 2022 r. , estakada ES-1. Zdjęcia: GDDKIA

Podstawowe parametry estakady ES-1 na odc. S19 Rzeszów – Babica:

  • długość całkowita: 413 m
  • rozpiętości przęseł jezdni lewej: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m
  • rozpiętości przęseł jezdni prawej: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m
  • wysokość podpór pośrednich od ok. 6 m do 13 m.

Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór a ustrój nośny obiektu skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni.

Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych). Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych.

Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.

Do końca roku 2022 na obiekcie ES-1 wykonano wszystkie podpory pośrednie oraz podpory skrajne w zakresie I etapu do poziomu ław podłożyskowych. Obecnie na estakadzie zakończono prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. Rozpoczęto montaż części stalowych rusztowania i elementów deskowania segmentów na stanowisku prefabrykacji. Ku końcowi zmierzają roboty związane z montażem awanbeków (dziobów montażowych).

Zakończenie budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica zaplanowano w II kwartale 2026 roku.

Budowa trasy S19 w woj. podkarpackim – odcinki na południe od Rzeszowa niemal wszystkie w realizacji

Obecnie w woj. podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 82 kilometry trasy S19. Na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj jest sześć odcinków S19, tj.:

  • Babica - Jawornik (długość 11,6 km, wartość umowy na realizację: 1,2 mld zł, wykonawca: Intercor, złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),

  • Domaradz - Krosno (długość 12,5 km, wartość umowy na realizację: 1,1 mld zł, wykonawca: Mostostal Warszawa, trwa projektowanie - złożenie wniosku o decyzję ZRID w 2023 r.),

  • Krosno - Miejsce Piastowe (długość 10,3 km, wartość umowy na realizację: 365 mln zł, wykonawca: Aldesa, złożony wniosek o decyzję ZRID),

  • Miejsce Piastowe - Dukla (długość: 10,09 km, wartość umowy na realizację: 478 mln zł, wykonawca: Strabag, złożony wniosek o decyzję ZRID),

  • Dukla - Barwinek (długość 18,2 km, wartość umowy na realizację: 1,5 mld zł, wykonawca: Polaqua, trwa projektowanie - złożenie wniosku o decyzję ZRID w 2023 r.),

  • dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Północ - Jasionka (długość: 13,8 km, wartość umowy na realizację: 272 mln zł, wykonawca: Strabag).

Natomiast na etapie przetargu są dwa odcinki drogi ekspresowej S19:

  • Jawornik - Lutcza (długość 5,2 km, po otwarciu ofert),

  • Lutcza - Domaradz (długość 6,4 km, przed otwarciem ofert).

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek

 

 

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - stan realizacji prac. Mapa: GDDKIA

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów