S61 w realizacji. Trasą Via Baltica pojedziemy w 2021 r.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-27
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61 o łącznej długości ponad 200 km na trasie Warszawa – Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.
Mapa z odcinkami realizacyjnymi drogi ekspresowej S61 i terminami oddania. Mapa: GDDKIA
S61 w realizacji - umowy, terminy oddania odcinków:
Na terenie województwa podlaskiego w realizacji jest dziewięć odcinków S61 o łącznej długości ok. 134,6 km i wartości kontraktów budowlanych ponad 3,21 mld zł. W województwie warmińsko – mazurskim w realizacji są trzy odcinki o łącznej długości ok. 66,4 km i wartości kontraktów budowlanych 1,87 mld zł. Oto jak wygląda harmonogram udostępniania poszczególnych odcinków:
- w. Podborze – w. Śniadowo o długości ok. 19,5 km, umowa podpisana 30.01.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość – 479,1 mln zł;
- w. Śniadowo - w. Łomża Południe o długości ok. 17 km, umowa podpisana 9.02.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość – 380 mln zł;
- w. Łomża Południe - w. Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa podpisana 21.12.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość – 218,1 mln zł;
- w. Łomża Zachód - w. Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa podpisana 11.10.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2021 r., wartość – 525,6 mln zł;
- w. Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość – 288,3 mln zł;
- Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość – 342,1 mln zł;
- obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa podpisana 26.05.2017 r., koniec prac planowany na I kw. 2020 r., wartość – 75 mln zł;
- Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa podpisana 6.08.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość – 700 mln zł;
- Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana 19.07.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość – 686 mln zł;
- Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana 4.07.2018 r., oddanie planowane w połowie 2021 r., wartość – 484 mln zł;
- Raczki – obwodnica Suwałk, o długości ok. 13 km, w użytkowaniu, realizacja łącznie z obwodnicą Augustowa, oddana w 2014 r., wartość – 659 mln zł;
- obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km, umowa podpisana 29.09.2015 r., zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r., wartość – 299,4 mln zł;
- obwodnica Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, umowa podpisana 6.06.2017 r., zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r., wartość – 605 mln zł.
Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.