S7 Olsztynek - Nidzica
- conadrogach.pl
- GDDKIA
- 2015-08-07

Inwestycja polegała na budowie ok. 25 km drogi ekspresowej S7 od Olsztynka do Nidzicy oraz na budowie 6 km obwodnicy Olsztynka w ciągu drogi ekspresowej S51. Budowa była realizowana w latach 2009 – 2012 a wartość inwestycji wyniosła 1 317,8 zł.
Plan inwestycji:
W trakcie inwestycji wybudowano 5 węzłów drogowych: Olsztynek Zachód, Olsztynek Wschód, Grunwald, Waplewo i Rączki, 20 wiaduktów drogowych, 4 mosty, 5 estakad drogowych, 1 przejazd gospodarczy, dwa miejsca obsługi podróżnych (MOPy) oraz przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny w tym dwa górne przejścia dla dużych zwierząt, tzw. „zielone mosty” zlokalizowane w okolicach Witramowa oraz pomiędzy Waplewem a Frąknowem.
Droga ekspresowa S7 zaczyna swój bieg na zachód od Olsztynka, na połączeniu z drogą krajową nr 7, która aktualnie jest przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej aż do Miłomłyna, wraz z obwodnicą Ostródy. Od Olsztynka biegnie na południe, do miejscowości Pawłowo, gdzie zlokalizowano węzeł Grunwald, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 537. Dalej droga biegnie miedzy jeziorami Luteckim i Gąsiorowskim gdzie wybudowano MOP na jezdni w kierunku Olsztynka i dociera do miejscowości Waplewo, gdzie wybudowano kolejny węzeł, ze zjazdem na drogi lokale. Na wysokości miejscowości Witramowo, na jezdni w kierunku Nidzicy, powstał kolejny MOP. Odbijając wciąż na południe droga S7 omija miejscowość Frąknowo i dociera do miejscowości Rączki gdzie powstał węzeł ze zjazdem na lokalne drogi i starą DK 7, która została na całym odcinku od Olsztynka do Nidzicy zdegradowana do rangi drogi powiatowej. Droga ekspresowa kończy swój bieg przed Nidzicą, wpadając na wysokości miejscowości Załuski w ślad drogi krajowej nr 7. A ta jest aktualnie również przebudowywana do standardu ekspresówki do granicy województwa warmińsko-mazurskiego.
W ramach budowy drogi S7 powstały zatem węzły:
- Olsztynek Zachód – połączenie ze starą drogą krajową nr 7 oraz z drogą ekspresową S51.
- Grunwald – połączenie z drogą wojewódzką nr 537.
- Waplewo – zjazd na drogi lokalne i starą DK7.
- Rączki – zjazd na drogi lokalne i starą DK7.
Obie jezdnie gotowej drogi ekspresowej S7 Olsztynek – Nidzica zostały oddane do ruchu w listopadzie 2012 roku. Na całym przebiegu drogi zaplanowano szeroki pas oddzielający obie jezdnie stanowiący rezerwę umożliwiającą budowę docelowo trzeciego pasa ruchu w każdym kierunku.
Ciekawym wydarzeniem podczas budowy drogi była operacja przenoszenia schronu bojowego SP-96 będącego elementem umocnień Pozycji Olsztyneckiej wybudowanej przez Niemców w latach 1938 – 39. Schron znajdował się w pobliżu parkingu w Witramowie i kolidował z budową drugiej jezdni drogi ekspresowej S7. Ponieważ Wojewódzki Konserwator Zabytków nie zezwolił na jego rozbiórkę, zapadła decyzja, aby schron przenieść w inne miejsce. Obiekt był długi na 12 m, szeroki na 11 m i wysoki aż na 6 metrów. Najpierw schron obudowano stalową klatką o wadze 66 ton, następnie został podniesiony przez dwa żurawie gąsienicowe, które przeniosły go w miejsce odległe od drogi o ok. 50 m.
Zobacz szczegółowe mapy:
Tak budowano drogę ekspresową S7 Olsztynek - Nidzica - zobacz galerie zdjęć:
Gotowa droga S7 - zobacz zdjęcia: