S7 z północy do Krakowa: Krok bliżej do umowy granica woj. – Miechów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-03-18
W przetargu na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów (z węzłem) wpłynęło osiem ofert. Za najkorzystniejszą drogowcy uznali złożoną przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR. Firma wyceniła prace na ponad 752,9 mln zł a na realizację zarezerwowała 31 miesięcy od daty podpisania umowy.
Budowa odcinków S7 w Małopolsce ruszy dzięki podpisaniu aneksu do programu inwestycji i zwiększeniu finansowania inwestycji. Budżet większy o 68 mln zł pozwolił na rozstrzygnięcie wspomnianego przetargu.
Obecnie jest czas na składanie odwołań przez pozostałych oferentów. W przypadku ich braku dokumentacja trafi do kontroli uprzedniej Prezesa UZP. Po jej zakończeniu możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który ma dokończyć projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 18,7 km Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego i małopolskiego) - węzeł Miechów (z węzłem).
Wojewoda Małopolski wydał już decyzję zezwalającą na budowę tej drogi ekspresowej z klauzulą natychmiastowej wykonalności. Następnym etapem będzie dokończenie projektu wykonawczego, wybudowanie drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki. Powstaną też dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów – kierunek na Kielce (kat. II) oraz MOP Małoszów – kierunek na Kraków (kat. II).
Mapa S7 Kraków - Kielce. Źródło: GDDKIA
Trasa S7 z północy do Krakowa – zaawansowanie prac
Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią brakującego, ponad 55-kilometrowego odcinka S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, który został podzielony na mniejsze odcinki realizacyjne:
Budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, o łącznej długości 55,6 km, została podzielona na 4 odcinki realizacyjne:
- Moczydło – Miechów - 18,7 km,
- Miechów – Szczepanowice - 5 km,
- Szczepanowice – Widoma - 13,1 km,
- Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) - 18,3 km.
Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Na ponad 13-kilometrowym odcinku S7 Szczepanowice - Widoma prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i trwały także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie wykonywane są wykopy, nasypy i prace przy wznoszeniu podpór obiektów mostowych. Zaawansowanie prac przy obiektach inżynierskich wynosi 19 proc.
W przypadku ok. 5-kilometrowego odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła) trwa procedura odwoławcza od decyzji środowiskowej w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Dla odcinka S7 Widoma - Kraków trwa procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Droga ekspresowa S7 powstaje, by usprawnić ruch na kierunku północ - południe. Połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków. Wybudowanie drogi ekspresowej S7 przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na istniejącej drodze. Wpłynie również na zmniejszenie wypadkowości, poprawę warunków życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 7.
Poprzez węzeł Mistrzejowice połączy się z drogą ekspresową S52 (Północną Obwodnicą Krakowa), odciążając Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa.