Sprawa budowy drogowych ekranów akustycznych w prokuraturze
- conadrogach.pl
- MIB
- 2016-08-10
- Budowa instalacji związanych z ochroną środowiska jest jedną z najważniejszych kwestii, jaka powinna towarzyszyć inwestycjom drogowym i kolejowym. Przedsięwzięcia te i związane z nimi wydatki powinny być racjonalne, nie mogą przekraczać zdrowego rozsądku. Raport Najwyższej Izby Kontroli wskazuje nie tylko zaniedbania i zaniechania, ale i przykłady zwiększonej, często niepotrzebnie, aktywności w inwestowaniu w pewne urządzenia ochrony środowiska. Raport dokładnie wymienia negatywne działania, które nie powinny mieć miejsca w procesie budowy dróg – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk na konferencji, podczas której minister środowiska prof. Jan Szyszko poinformował o złożeniu zawiadomienia do prokuratury w sprawie nieprawidłowości przy budowie ekranów akustycznych.
Ministrowie podkreślali, że ekrany akustyczne były budowane mimo wątpliwości dotyczących wyboru takiej formy ochrony przed hałasem. Koszty budowy ekranów w latach 2008-2012 sięgały ponad 2,5 mld zł. Tymczasem hałas można ograniczać na wiele innych sposobów, np. poprzez ograniczenie prędkości, budowę wałów ziemnych, odpowiednie nasadzenia zieleni czy zmianę nawierzchni na cichszą. - Przykłady takich nieuzasadnionych inwestycji znajdują się również w raporcie NIK – podkreślił minister Jan Szyszko.
Minister Jan Szyszko zauważył, że państwa europejskie mają znacznie ostrzejsze normy dotyczące hałasu niż Polska, mimo to częściej stosują inne formy ochrony przed hałasem.