1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Sprawa budowy drogowych ekranów akustycznych w prokuraturze

Sprawa budowy drogowych ekranów akustycznych w prokuraturze

  1. conadrogach.pl
  2. MIB
  3. 2016-08-10
Sprawa budowy drogowych ekranów akustycznych w prokuraturze
Koszty budowy ekranów akustycznych w latach 2008-2012 sięgały ponad 2,5 mld zł. Tymczasem hałas można ograniczać na wiele innych sposobów, np. poprzez ograniczenie prędkości, budowę wałów ziemnych, odpowiednie nasadzenia zieleni czy zmianę nawierzchni na cichszą. Do prokuratury trafiło zawiadomienie w sprawie nieprawidłowości przy budowie ekranów akustycznych. Zdjęcia: GDDKiA
- Składamy zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Warszawie w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa w związku z budową ekranów akustycznych w latach 2008-2012. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, który jest załącznikiem do zawiadomienia, budowa tych ekranów była często nieuzasadniona. Sprawa budzi wątpliwości ze względu na brak uzasadnienia ekonomicznego i ekologicznego – powiedział minister środowiska Jan Szyszko.

- Budowa instalacji związanych z ochroną środowiska jest jedną z najważniejszych kwestii, jaka powinna towarzyszyć inwestycjom drogowym i kolejowym. Przedsięwzięcia te i związane z nimi wydatki powinny być racjonalne, nie mogą przekraczać zdrowego rozsądku. Raport Najwyższej Izby Kontroli wskazuje nie tylko zaniedbania i zaniechania, ale i przykłady zwiększonej, często niepotrzebnie, aktywności w inwestowaniu w pewne urządzenia ochrony środowiska. Raport dokładnie wymienia negatywne działania, które nie powinny mieć miejsca w procesie budowy dróg – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk na konferencji, podczas której minister środowiska prof. Jan Szyszko poinformował o złożeniu zawiadomienia do prokuratury w sprawie nieprawidłowości przy budowie ekranów akustycznych.

Ministrowie podkreślali, że ekrany akustyczne były budowane mimo wątpliwości dotyczących wyboru takiej formy ochrony przed hałasem. Koszty budowy ekranów w latach 2008-2012 sięgały ponad 2,5 mld zł. Tymczasem hałas można ograniczać na wiele innych sposobów, np. poprzez ograniczenie prędkości, budowę wałów ziemnych, odpowiednie nasadzenia zieleni czy zmianę nawierzchni na cichszą. - Przykłady takich nieuzasadnionych inwestycji znajdują się również w raporcie NIK – podkreślił minister Jan Szyszko.

Minister Jan Szyszko zauważył, że państwa europejskie mają znacznie ostrzejsze normy dotyczące hałasu niż Polska, mimo to częściej stosują inne formy ochrony przed hałasem.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE