Trasa Generalska w Białymstoku
- conadrogach.pl
- Min. Rozwoju Regionalnego
- 2012-10-25
W Białymstoku powstaje Trasa Generalska, czyli ponad 12 km drogi szybkiego ruchu, która przeprowadzi tranzyt przez miasto. Nazwa szlaku pochodzi od modernizowanych ulic, które się na niego składają. Są to ul. Gen. Andersa, Gen. Kleeberga, Gen. Maczka i przedłużenie Maczka do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach.
Trasa Generalska to 12,3 km drogi dostosowanej do ruchu przyspieszonego. Pobiegnie przez nią ruch tranzytowy. Dziś odbywa się on przez centrum miasta, tak zwaną Trasą Kopernikańską. Trasa Generalska umożliwi szybszy, bezpieczniejszy i nieuciążliwy dla mieszkańców ruch przelotowy w granicach miasta. – Nowa droga będzie dwupasmowa, z dwoma albo trzema pasami ruchu w jednym kierunku. Przejazdy nad drogami i torami będą bezkolizyjne, dwupoziomowe. Będzie można tędy jechać szybciej, z prędkością 70 km/h – mówi Beata Gieleżyńska z Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku.
Budowa Trasy Generalskiej rozpoczęła się w grudniu 2009 r. We wrześniu 2011 r oddano do użytku jej pierwszy odcinek, czyli ul. Gen. St. Maczka. Przebudowa ul. Gen. Wł. Andersa i jej przedłużenia do ul. Baranowickiej w kierunku granicy zakończy się w 2013 r. Wówczas zmodernizowana Andersa połączy się z drogą krajową nr 65.
Budowa całości Trasy Generalskiej będzie trwała 5 lat, do 2014 roku, kiedy zakończy się modernizacja ul. Kleeberga. Przedsięwzięcie, na którą składają się cztery projekty, będzie kosztowało ponad 454 mln zł, z czego 331 mln zł będzie pochodziło z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Dzięki Programowi Rozwój Polski Wschodniej w Białymstoku powstało też przedłużenie ul. Piastowskiej. Oddane do użytku w lipcu 2012 r., łączy Trasę Kopernikańską z powstającą Trasą Generalską.
Ul. Gen. Kleeberga, ostatnia część trasy
17 października 2012 r. została podpisania ostatnia z czterech umów na Trasę Generalską, umowa o dofinansowanie „Przebudowy ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku”. Budowa Kleeberga będzie kosztowała 93,7 mln zł, dofinansowanie z Programu Rozwój Polski Wschodniej wyniesie ponad 64 mln zł. – Jesteśmy na etapie wyłaniania wykonawcy tej drogi, trwa procedura przetargowa – mówi Beata Gieleżyńska. – Liczymy, że roboty rozpoczną się w marcu 2013 r., a zakończą jesienią 2014 r.
Projekt „Przebudowa ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku” przewiduje budowę skrzyżowań dwupoziomowych z estakadami nad ul. H. Kołłątaja i Przędzalnianą oraz nad ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Powstanie wiadukt nad torami kolejowymi, a także drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe, oświetlenie, sieć wodociągowa i chodniki.
Budowa Trasy Generalskiej rozpoczęła się w grudniu 2009 r. We wrześniu 2011 r oddano do użytku jej pierwszy odcinek, czyli ul. Gen. St. Maczka. Przebudowa ul. Gen. Wł. Andersa i jej przedłużenia do ul. Baranowickiej w kierunku granicy zakończy się w 2013 r. Wówczas zmodernizowana Andersa połączy się z drogą krajową nr 65.
Budowa całości Trasy Generalskiej będzie trwała 5 lat, do 2014 roku, kiedy zakończy się modernizacja ul. Kleeberga. Przedsięwzięcie, na którą składają się cztery projekty, będzie kosztowało ponad 454 mln zł, z czego 331 mln zł będzie pochodziło z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Dzięki Programowi Rozwój Polski Wschodniej w Białymstoku powstało też przedłużenie ul. Piastowskiej. Oddane do użytku w lipcu 2012 r., łączy Trasę Kopernikańską z powstającą Trasą Generalską.
Ul. Gen. Kleeberga, ostatnia część trasy
17 października 2012 r. została podpisania ostatnia z czterech umów na Trasę Generalską, umowa o dofinansowanie „Przebudowy ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku”. Budowa Kleeberga będzie kosztowała 93,7 mln zł, dofinansowanie z Programu Rozwój Polski Wschodniej wyniesie ponad 64 mln zł. – Jesteśmy na etapie wyłaniania wykonawcy tej drogi, trwa procedura przetargowa – mówi Beata Gieleżyńska. – Liczymy, że roboty rozpoczną się w marcu 2013 r., a zakończą jesienią 2014 r.
Projekt „Przebudowa ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku” przewiduje budowę skrzyżowań dwupoziomowych z estakadami nad ul. H. Kołłątaja i Przędzalnianą oraz nad ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Powstanie wiadukt nad torami kolejowymi, a także drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe, oświetlenie, sieć wodociągowa i chodniki.