Trasa Górna w Łodzi juz za dwa lata
- conadrogach.pl, UM Woj. Łodzkiego
- 2012-10-26

Wiosną 2012 roku ruszyła największa od kilkunastu lat inwestycja drogowa w Łodzi. Trasa Górna połączy istniejącą Al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek drogi krajowej nr 1 o długości 4,4 km. Droga znacząco skróci przebieg drogi przez miasto, wyprowadzając dużą część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części jego centrum. Pierwsze samochody pojadą nową Trasą Górna na przełomie 2013 i 2014 roku.
- Zadanie podzielone jest na dwa etapy – mówi Zygmunt Pater, prezes firmy Mosty Łódź, która zaprojektowała drogę i ją także wybuduje. - Etap pierwszy obejmie dwukilometrowy odcinek od ul. Paradnej do ul. Rzgowskiej, a drugi o długości 2,4 km od ul. Pabianickiej do ul. Paradnej. Oba etapy realizowane będą jednocześnie.
To będzie wielkie wyzwanie dla budowniczych. Przejazd na całym odcinku będzie bezkolizyjny, co wiąże się z budową nawet trzypoziomowych skrzyżowań. Powstanie ono przy ul. Rzgowskiej. Na poziomie -1 będzie główny ślad Trasy Górna, która w przyszłości skierowana zostanie do planowanego węzła autostrady A1, zaś na poziomie +1 będzie estakada łączącą ul. Rzgowską z Trasą Górna.
Koszt całej inwestycji to 425,2 mln zł. Z uwagi na to, że projekt znalazł się na liście projektów kluczowych, przyznane zostały na jego realizacje fundusze unijne w wysokości blisko 50 procent wartości inwestycji. Środki unijne pochodzą z Ministerstwa Infrastruktury - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
To będzie wielkie wyzwanie dla budowniczych. Przejazd na całym odcinku będzie bezkolizyjny, co wiąże się z budową nawet trzypoziomowych skrzyżowań. Powstanie ono przy ul. Rzgowskiej. Na poziomie -1 będzie główny ślad Trasy Górna, która w przyszłości skierowana zostanie do planowanego węzła autostrady A1, zaś na poziomie +1 będzie estakada łączącą ul. Rzgowską z Trasą Górna.
Koszt całej inwestycji to 425,2 mln zł. Z uwagi na to, że projekt znalazł się na liście projektów kluczowych, przyznane zostały na jego realizacje fundusze unijne w wysokości blisko 50 procent wartości inwestycji. Środki unijne pochodzą z Ministerstwa Infrastruktury - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.