Via Baltica: Na S61 Suwałki – Budzisko wreszcie ruszyły roboty ziemne
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-05-06
Projektowanie odcinka trasy S61 z Suwałk do Budziska na granicy z Litwą ruszyło w 2017 r. Prace zawieszono w 2019 r., bo pierwszy wykonawca (inwestycja prowadzona była przez włoską firmę Impresa Pizzarotti), po uzyskaniu decyzji ZRID (maj 2019 r.) nie przystąpił do prac i GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy. Umowa z Budimexem, nowym wykonawcą tego odcinka drogi ekspresowej S61, została podpisana 8 stycznia br. Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych.
- W ciągu trzech miesięcy po przejęciu placu budowy zakończona została niezbędna wycinka drzew, trwa odhumusowanie, rozbiórka budynków i budowa dróg technologicznych, a równolegle prowadzone są prace przy projektach wykonawczych. Dzięki korzystnym warunkom atmosferycznym budowa nabiera tempa – czytamy w raporcie z postępu prac.
Pierwsze roboty zaczęły też odsłaniać ukrytą w ziemi historię. Wykonawca natrafił niespełna 6 kilometrów na północ od Suwałk na pozostałości umocnień polowych z okresu II wojny światowej. To fragment linii okopów z kilkoma - umocnionymi elementami betonowymi - jednoosobowymi pozycjami strzeleckimi. Prawdopodobnie są to umocnienia poniemieckie (tzw. Bunkry Kocha) z 1944 roku. Ponieważ znajdują się one pasie budowanej drogi ekspresowej, trzeba je będzie przesunąć.
Odcinek drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko będzie miał 24,157 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego. W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Fragment S61 Ostrów Mazowiecka - Budzisko wraz z S8 od Warszawy jest częścią międzynarodowej trasy Via Baltica. Odcinek S61 prowadzący od obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku jest strategiczną częścią tej trasy, bo zapewnia połączenie z krajami nadbałtyckim. Budowa trasy jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF).