Via Carpatia Lublin – Rzeszów. Jest ZRID dla odcinka S19 koło Niska
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-12-16
Realizację ekspresowej trasy S19 Lublin – Rzeszów podzielono na dwanaście odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Obecnie osiem odcinków posiada już decyzje ZRID (w tym wszystkie w woj. lubelskim). Wydana decyzja to druga z sześciu planowanych do uzyskania dotycząca szlaku Via Carpatia między granicą z województwem lubelskim a Sokołowem Małopolskim koło Rzeszowa.
- Uzyskana decyzja ZRID posiada klauzulę natychmiastowej wykonalności, co po przekazaniu terenu, pozwoli wykonawcy rozpocząć roboty budowlane. Jednocześnie na zlecenie Wojewody pracować będą także biegli rzeczoznawcy majątkowi. Prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku – zapowiadają przedstawiciele rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wspomniany odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się na węźle Rudnik nad Sanem na przecięciu z DK77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się do szerokotorowej linii kolejowej LK65, biegnąc równolegle do niej, a następnie na węźle Nisko Południe krzyżuje się z istniejącą DK19 oraz kilometr dalej z linią kolejową LK65.
W ramach inwestycji planowana jest budowa 6 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich) i 6 przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt) oraz budowa dwóch węzłów drogowych: węzeł Rudnik nad Sanem, węzeł Nisko Południe.
Wykonawcą odcinka S19 Rudnik - Nisko jest konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. oraz Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Wartośc podpisanej umowy to ponad 196 mln zł.
Węzeł Rudnik nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów
Przypominamy, że cały, blisko 130-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim objęty jest realizacją w trybie „Projektuj i buduj”. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r.
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków drogi S19:
- Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł
- Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ, długość ok. 20 km, wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł
- Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł
- Kraśnik - Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł
- Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł
- Janów Lubelski - Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł
- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł
- Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł.
Na ZRID czekają jeszcze cztery odcinki na północ od Sokołowa Małopolskiego tj.:
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł
- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł
- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł
- Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł.
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Odc. Nisko - Rudnik nad Sanem z decyzją ZRID. Mapa: GDDKIA
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.