W grudniu koniec budowy DTŚ w Gliwicach
- conadrogach.pl
- DTŚ S.A.
- 2015-11-20
Wielkimi krokami zbliża się zakończenie prac na budowie gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej biegnącej przez śródmieście. Kolejnym ważnym punktem inwestycji będzie oddanie do użytku wiaduktu i kładki w ciągu ul. Częstochowskiej oraz, już 25 listopada - ronda przy ul. Hutniczej.
Trwają też prace w 493 metrowym tunelu biegnącym pod ul. Zwycięstwa i Dworcową - montaż okładzin osłonowych i betonowych barier oraz budowa systemów wyposażenia tunelu, m.in. oświetlenia, wentylacji, monitoringu oraz systemu wykrywania i sygnalizacji pożaru. Do 15 grudnia będzie gotowa instalacja wewnętrzna, a na przełomie listopada i grudnia zostanie zamontowanych 20 wentylatorów rozwiewających gromadzące się w tunelu zanieczyszczenia. Nad obiektem powstają chodniki i miejsca postojowe.
Zaawansowanie prac wynosi już 90% i wykonawcy podtrzymują deklarację o terminowym zakończeniu inwestycji pod koniec grudnia 2015 r. Później zostaną przeprowadzone odbiory techniczne, które ze względu na wielkość inwestycji, potrwają około 3 miesiące. Pierwszy przejazd tym odcinkiem DTŚ będzie możliwy wiosną 2016 r.
Odcinek G2 liczy ok. 5,6 km i przebiega od odcinka G1 przy ul. Kujawskiej przez centrum miasta do węzła DK 88 z ul. Portową. W centrum miasta powstaje półkilometrowy tunel. Na całym przebiegu przez miasto odcinek ma być bezkolizyjny.
Początkowo inwestycja była realizowana w ramach RPO. W 2013 roku samorządy Województwa Śląskiego i Gliwic uzgodniły z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przeniesienie budowy G2 z RPO do Krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto Gliwice zostało w ten sposób beneficjentem tych środków unijnych, a za realizację inwestycji mają być odpowiedzialne Gliwice i Województwo Śląskie.
DTŚ łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Cała trasa liczy 31,3 km, zaprojektowano ją dla prędkości 70 km/h i przepustowości na każdym kierunku do 5 tys. pojazdów. Przekrój trasy składa się z dwóch jezdni, po trzy pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m każdy oraz z pasa awaryjnego o szerokości 2,5 m, przedzielonych pasem rozdziału o szerokości do 4 m.