W przyszłym roku trasa S3 połączy Świnoujście z Lubawką – ostatnie odcinki w budowie
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-17
Pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej S3 sięgają jeszcze końca lat 70-tych ubiegłego wieku i przebudowy odcinka pomiędzy Szczecinem i Goleniowem. W 2006 roku oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Międzyrzecza, rok później także jednojezdniową obwodnicę Gorzowa Wielkopolskiego, a w 2010 r. połączono dwujezdniową trasą S3 Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W 2013 r. poprzez nowe odcinki S3-ki Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. z autostradą A4 i położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.
Obecnie w budowie pozostają ostatnie trzy odcinki trasy S3 o łącznej długości 50 km. To odcinki pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km. Oto jak wygląda zaawansowanie budowy drogi S3…
Budowa S3 w woj. zachodniopomorskim
Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu w woj. zachodniopomorskim. Umowy na realizację dwóch odcinków podpisano w 2020 r. Realizacją fragmentu pomiędzy Świnoujściem a Dargobądzem za kwotę 688,8 mln zł zajmuje się firma Polaqua, a odc. S3 Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł realizuje konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP. W połowie 2021 roku wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 roku została wydana decyzja ZRID dla odc. Świnoujście – Dargobądz, a w styczniu 2022 roku dla odc. Dargobądz – Troszyn. Następnie ruszyły pierwsze roboty budowlane. Zdjęcia pokazują aktualny stan prac na północnych odcinkach S3-ki
S3 Świnoujście – Dargobądz
Odcinek S3 Świnoujście – Dargobądz będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe - Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Nowa droga S3 na odc. Międzyzdroje - Dargobądz budowana jest w śladzie istniejącej DK3. Jesta tam wiele zmian organizacji ruchu. Gotowe są konstrukcje nowych przejść dla zwierząt - 2 górnych i 2 dolnych.
Budowa trasy S3 Międzyzdroje - Dargobądz. Zdjęcia: GDDKIA
Zdjęcia: GDDKIA
S3 Dargobądz – Troszyn
Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Obecnie w Wolinie trwa montaż konstrukcji stalowego łuku nowego mostu. Przęsło łukowe będzie zmontowane na nasypie drogi S3 i nasunięte w całości od strony lądu z pomocą barek. Trwają również prace przy kolejnych przęsłach części lądowej od strony wyspy.
Budowa mostu w Wolinie w ciągu drogi S3. Zdjęcia: GDDKIA
Prace na budowie S3 w Wolinie. Zdjęcia: GDDKIA
Na budowanej S3 Dargobądz - Troszyn po przerzuceniu ruchu na nową jezdnię od strony Troszyna usuwana jest stara jezdnia DK3 przy przejściu dla zwierząt. Na wielu fragmentach budowanej S3 jedziemy już elementami nowego układu drogowego.
Zdjęcia: GDDKIA
Budowa S3 w woj. dolnośląskim
We wrześniu 2023 r. zakończyła się budowa całego 15-kilometrowego odcinka drogi S3 od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Kierowcy korzystają z S3 do Lubawki ale droga kończy się w polu
S3 Bolków – Kamienna Góra
Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry budowana jest w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).
Budowa S3 Bolków – Kamienna Góra z rekordowym tunelem - nowe zdjęcia
Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót.
Na trasie głównej ułożono już 95 proc. warstwy wiążącej oraz 62 proc. warstwy ścieralnej SMA, a przy dobrej pogodzie prace te są kontynuowane. Prowadzone są roboty związane z wykonaniem poboczy wraz z pasem dzielącym, humusowanie skarp i pasu rozdziału. Trwa montaż barier energochłonnych oraz prowadzone są roboty brukarskie. Poza ciągiem głównym prowadzone są roboty związane z profilowaniem i humusowaniem terenów przylegających do dróg dojazdowych. Na wszystkich obiektach mostowych zakończono wykonanie asfaltu lanego oraz ułożono ponad 90 proc. warstwy ścieralnej. Trwa montaż barier mostowych oraz umocnienie stożków i skarp.
Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawca zakończył realizację nawierzchni betonowej w obu tunelach. W tunelu TS26 prowadzi prace porządkowe oraz prace związane z montażem koszy gabionowych na portalu północnym i południowym. Drugi, krótszy tunel TS32, budowany metodą odkrywkową jest w trakcie zasypywania i odtwarzania ukształtowania terenu. Równolegle trwają zaawansowane roboty związane z wykonaniem systemów i urządzeń bezpieczeństwa w obu tunelach.
Zdjęcia: GDDKIA