Kierowcy korzystają z S3 do Lubawki ale droga kończy się w polu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-30
Spis treści:
Kiedy połaczenie S3 z czeską autostradą D11?
Koniec budowy S3 Bolków - Kamienna Góra w 2024 r.
Ruch na S3 i na przejściu w Lubawce - ograniczenia
Polska S3 i czeska D11 częścią międzynarodowego korytarza TEN-T
Nowy odcinek drogi S3 otwarty
Otwarty w tym roku odcinek drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra – Lubawka ma długość 15,3 km z czego 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r. Ze stanu realizacji wynika jednak, że drogą szybkiego ruchu z Polski do Pragi pojedziemy najwcześniej na koniec 2027 r…
Mamy już ok. 420 km drogi ekspresowej S3. W weekend oddano S3 do Lubawki
Zdjęcia: GDDKIA
Kiedy połaczenie S3 z czeską autostradą D11?
Autostrada D11 połączy Pragę, Hradec Králové z Polską. Do zakończenia budowy trasy D11 brakuje jeszcze pozostałych około 41 km od miejscowości Jaromer do granicy z Polską. Autostrada D11 jest obecnie zamknięta w MÚK Jaroměř-sever. W przygotowaniu jest realizacja odcinków od Trutnova do granicy z Polską o długości 21 km.
Droga D11, z Pragi przez Hradec Kralove do granicy państwa w Lubawce, będzie miała łączną długość ok. 155 km. W ubiegłym roku czeski resort infrastruktury informował, że rozpoczęcie budowy odcinka D11 od granicy państwa w Lubawce do Trutnova planowane jest w połowie 2023 roku i ma się zakończyć w 2026 roku, natomiast od Trutnova do Jaroměř ma się rozpocząć w 2025 roku, a zakończyć w 2028 roku.
Dzisiaj czescy drogowcy mówią,że budowa D11 do granicy w Lubawce według harmonogramów ma potrwać 42 miesiące od podpisania umowy, z zakończeniem w 2027 roku. Pierwsze roboty budowlane mają ruszyć pod koniec tego roku, prace przygotowawcze, takie jak wycinka drzew, już trwają. Przypominam, że w przetargu na budowę D11 z Trutnova do granicy z Polską wpłynęło 6 ofert. Czeska dyrekcja drogowa (ŘSD) poinformowała, że najtańszą ofertę złożyła firma Budimex na 11,352 mld koron czeskich (ponad 2,1 mld zł).
Mapa przebiegu czeskiej autostrady D11 - Hradec Kralove - granica z Polską w Lubawce
Mapa: RSD CR.
Koniec budowy S3 Bolków - Kamienna Góra w 2024 r.
Budowa trasy S3 w Polsce zakończy się wcześnie, bo w przyszłym roku. W woj. dolnośląskim w realizacji pozostaje ostatni jej fragment – odcinek Bolków – Kamienna Góra z tunelami w górach. Ponad 15 km fragment z tunelami i estakadami ma być otwarty w pierwszej połowie 2024 roku.
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra zakończy się w 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Ruch na S3 i na przejściu w Lubawce - ograniczenia
Przypominamy, ze do czasu oddania odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra wjazd od północy na odc. S3 do Lubawki będzie możliwy z DK5 na węźle Kamienna Góra Północ. Na kolejnym węźle tj. Kamienna Góra Południe dostępne będą wszystkie relacje dla kierujących. Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy zostaną przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369).
Dla pojazdów poruszających od granicy obecną DK5 wjazd na drogę S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Na węźle Kamienna Góra Północ pojazdy zostaną przekierowane na istniejący odcinek DK5 w kierunku Bolkowa.
Dla pojazdów ciężarowych obowiązują istniejące ograniczenia tonażowe na granicy w miejscowości Lubawka (obecna DK5) do 9 ton dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) oraz na DW369 do 12 ton dmc. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t dmc, kierujące się do Lubawki, muszą zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na obecną DK5. Samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t dmc kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.
Nowa organizacja ruchu na S3 po oddaniu odc. Kamienna Góra - Lubawka
Mapa: GDDKIA
Polska S3 i czeska D11 częścią międzynarodowego korytarza TEN-T
Obecnie nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa S3 wzdłuż zachodniej granicy liczy już 420 kilometrów. Trasa S3 gotowa jest od Troszyna do Bolkowa i pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką. Do pełni szczęścia brakuje ponad 15 km odcinka Bolków – Kamienna Góra na Dolnym Śląsku i dwóch odcinków o dł. 33 km Troszyn – Świnoujście. Według zapowiedzi wykonawców pojedziemy nimi w przyszłym roku, co będzie równoznaczne z zakończeniem budowy całej drogi S3 w Polsce. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.
Realizacja czeskiej autostrady D11 podobnie jak polskiej trasy S3 objęta jest umową budowy korytarzy o znaczeniu międzynarodowym TEN-T (Europejskie Porozumienie o głównych drogach w ruchu międzynarodowym). Drogi te są częścią europejskiego korytarza transportowego Paryż – Norymberga – Pilzno – Praga – Hradec Králové – Wrocław – Warszawa – Brześć – Moskwa, które łączą Europę Zachodnią i Wschodnią.
Węzeł Kamienna Góra w ciągu drogi ekspresowej S3 - zdjęcia nowej trasy S3
Zdjęcia: GDDKIA