W tym roku przybędzie 21 km drogi ekspresowej S7. Cała trasa najwcześniej w 2024
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-04-12
Od 2017 roku kierowcy korzystają z odcinków drogi ekspresowej S7 od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (około 22 km) oraz od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim (ok. 20 km). Jesienią ubiegłego roku wjechali na obwodnicę Radomia (blisko 25 km), a przed końcem roku zapewniono przejezdność na ostatnim fragmencie trasy pomiędzy Chęcinami a Jędrzejowem (ok. 21 km, do ukończenia pozostały roboty poza trasą główną).
Droga ekspresowa S7 w woj. świętokrzyskim. Zdjęcia: GDDKIA
W budowie pozostaje jeszcze krótki odcinek od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej. To 7,6 km trasy, której budowę wyceniono na około 260 mln zł. Planowany termin ukończenia odcinka przypada wiosną przyszłego roku. Jednak wykonawca, firma Budimex, deklaruje przełożenie ruchu na nową trasę przed końcem 2019 roku. Słowa poparte są działaniami. W połowie marca zwiększono zaangażowanie robót przy obiektach inżynierskich, a w kwietniu położono pierwszy, próbny odcinek warstwy bitumicznej. Przy dobrej pogodzie przed końcem roku od Grójca do granicy z woj. małopolskim pojedziemy już ok. 190-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej w czasie poniżej dwóch godzin.
Kolejne kilometry na mapie samochodowej Polski powinny pojawić się w tym roku również na południu Polski. Mają to być dwa z trzech odcinków Zakopianki na trasie Lubień – Rabka Zdrój: I odc. Lubień – Naprawa ok. 7,6 km i III odc. Skomielna Biała - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka ok. 6,1 km. Cała inwestycja S7 Lubien – Rabka Zdrój obejmuje budowę 16,7 km Zakopianki w tym 15,83 km ekspresowej S7.
Pierwszy odcinek realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i Korporacja ALTIS-HOLDING (wartość umowy ok. 521,5 mln zł). Wykonawcą trzeciego jest Salini Impregilo (długość ok. 6,1 km, wartość ok. 615,1 mln zł). Dużo mówi sie o problemach włoskiego wykonawcy z budową dróg w Polsce, więc i termin oddania odcinka do Rabki Zdrój może po raz kolejny "odjechać w czasie".
Powstaje nowa Zakopianka z tunelem – zdjęcia z budowy S7 Lubień – Rabka Zdrój
Do 2021 roku pozostanie w realizacji środkowy odcinek Zakopianki, który mimo, że najkrótszy jest najkosztowniejszy i najbardziej czasochłonny. To tzw odcinek tunelowy bo znaczna jego część przebiega dwukomorowym tunelem pod Małym Luboniem (długość ok. 3 km, z czego tunel ma ok. 2,06 km). Wartość zadania to 968,8 mln zł. Wykonawca włoska firma Astaldi ma zakończyć prace w 2021 r.
Droga ekspresowa S7 Gdańsk – Warszawa – Kielce – Kraków – Rabka Zdrój, będzie jedną z najważniejszych dróg w Polsce, gdyż prowadzi ruch w centralnej części kraju w kierunku północ - południe. Duża część drogi S7 pozostaje nadal w budowie lub prowadzone są przygotowania do jej realizacji – to odcinki w okolicy Warszawy (wylot południowy i północny) i w woj. małopolskim od Krakowa do województwa świętokrzyskiego. Przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym przejechalibyśmy wtedy drogą ekspresową i autostradą (z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic) z Gdańska przez Warszawę, Kielce, Kraków i dalej na południe.