W tym roku rozpocznie się drążenie tunelu na S19 Rzeszów - Babica
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-03-06
Odcinek drogi S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy zaprojektowało a teraz buduje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,23 mld zł.
Estakada w ciągu trasy S19 Rzeszów - Babica
Zdjęcia: GDDKIA
W ciągu S19 Babica – Jawornik powstaje najwyższa estakada w Polsce
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Budowa drogi S19 w woj. podlaskim – odcinki, stan realizacji
Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica - marzec 2024 r.
Zdjęcia: GDDKIA
Jak wspomnieliśmy wcześniej w ciągu odcinka powstanie tunel o długości 2255 m, który składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu (TBM - tunnel boring machine), która ma zostać wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Tunel będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu. Drążenie tunelu ruszy w tym roku.
Przypomnijmy, że w lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, stwierdzono ulatnianie się gazu. W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu i po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych, potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu, a także w wodzie. Próbki przekazano do dalszych badań laboratoryjnych, których celem będzie potwierdzenie genezy gazu jak i określenie właściwości chemicznych wody.
Określony został również plan działania w celu identyfikacji zagrożeń dla planowanych prac wiertniczych oraz drążeniowych tunelu mający na celu rozpoznanie skali i określenie działań niezbędnych do przystosowania maszyny TBM do wiercenia w środowisku metanowym. Aktualnie, producent maszyny, firma Herrenknecht, opracowuje projekt dozbrojenia maszyny TBM, który umożliwi bezpieczne drążenie w warunkach metanowych. Jak zapowiadają drogowcy, rozpoczęcie pracy Karpatki – maszyny TBM, która wydrąży tunel o długości 2,2 km pod wzgórzem Grochowiczna planowane jest w tym roku.