Wiemy jak pobiegnie S74 od Mniowa do obwodnicy Kielc
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2018-07-04
Na wniosek GDDKiA Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód na obwodnicy Kielc.
- W ramach opracowanego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i raportu oddziaływania na środowisko, w wyniku konsultacji społecznych i opinii Regionalnej Rady Ochrony Przyrody zgłoszone zostały cztery warianty z dwoma podwariantami przebiegu trasy. Na mocy decyzji RDOŚ wybrany został wariant rekomendowany stanowiący połączenie wariantu IIA1 na odcinku Przełom/Mniów – Porzecze i wariantu II na odcinku Porzecze – węzeł Kielce Zachód – wyjaśnia Małgorzata Pawelec, rzeczniczka prasowa kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Kolejny etap prac przygotowawczych do realizacji inwestycji to opracowanie koncepcji programowej dla wybranego wariantu – dodaje.
W wybranym wariancie droga ekspresowa S74 na odcinku ok. 400 m począwszy od miejscowości Przełom przebiega istniejącym śladem drogi krajowej nr 74, następnie odbija w kierunku południowo-zachodnim i po nowym śladzie biegnie do węzła Kielce Zachód, wybudowanego w ramach obwodnicy Kielc.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów - Kielce. Mapa: GDDKIA
- Wydając decyzję wzięto pod uwagę ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, pozytywną opinię Regionalnej Rady Ochrony Przyrody w Kielcach w sprawie realizacji inwestycji według wariantu przebiegającego na niewielkim odcinku skrajem obszaru Natura 2000 Dolina Bobrzy oraz wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa. W ramach działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji na środowisko nałożono obowiązek między innymi budowy przejść dla zwierząt, prowadzenia monitoringu przyrodniczego oraz budowy ekranów akustycznych i urządzeń zabezpieczających wody przed zanieczyszczeniem – poinformowała Regionalna Dyrekcja Środowiska w Kielcach.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S74 o łącznej długości ok. 16,35 km, która przetnie tereny gmin: Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. W ciągu trasy powstaną 2 węzły drogowe:
- węzeł Mniów na połączeniu S74 z istniejącą drogą krajową nr 74
- węzeł Bugaj na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748
Zadanie zakłada również budowę obiektów inżynierskich (2 mostów i 6 wiaduktów w ciągu drogi S74 oraz 6 wiaduktów nad drogą ekspresową) oraz Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP II) w miejscu istniejącej stacji paliw w miejscowości Przełom.
Trwają także przygotowania do realizacji kolejnego odcinka na trasie Przełom/Mniów do granic województw świętokrzyskiego i łódzkiego. Z końcem czerwca br. drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla tego ponad 27-kilometrowego odcinka.
Droga ekspresowa S74 o docelowej długości około 215 km zepnie województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie łącznikiem pomiędzy drogami ekspresowymi S12 i S19 - prowadzi od drogi ekspresowej S12 w Sulejowie poprzez Kielce, Opatów, Tarnobrzeg, Stalową Wolę do Niska gdzie połączy się z S19.