Wiemy, które drogi powstaną w technologii betonowej
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-02-09
Autostrady:
- A1 Tuszyn – Częstochowa – Pyrzowice: 138,5 km,
- A2 Lubelska – Mińsk Mazowiecki: 14,6 km,
Drogi ekspresowe:
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy (w. Puławska – w. Lubelska): 18,5 km,
- S5 odcinki: w. Aleksandrowo (w. Bydgoszcz-Północ) – Bydgoszcz – Szubin: 37,9 km
- S6 Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta: 32,7 km
- S7 Gdańsk – Warszawa, odcinki: granica woj. mazowieckiego/warmińsko-mazurskiego – Płońsk – Warszawa (S8): 128,3 km
- S7 Warszawa-Grójec oraz gr. woj. świętokrzyskiego/małopolskiego – Widoma – Kraków: 84,6 km
- S8 Radziejowice – Paszków, Wyszków – Ostrów Mazowiecka: 50,6 km
- S17 Drewnica – Lubelska – Garwolin – Kurów: 114,9 km,
- S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Budzisko (bez obwodnicy Augustowa): 187,7 km.
Jak zapowiada GDDKiA 73% nawierzchni będzie realizowana w technologii bitumicznej a 27 % w technologii betonowej. W 2020 r. nawierzchnia betonowa łącznie z już wybudowanymi odcinkami (572 km) stanowić będzie ok. 26% długości wszystkich odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Zalety nawierzchni betonowych:
•Duża odporność na wysokie i niskie temperatury.
•Możliwość wykonywania kompletnej nawierzchni w jednym przejściu rozkładarki.
•Duża sztywność nawierzchni w czasie długotrwałego przeciążenia zwłaszcza w wysokich temperaturach.
•Możliwość ponownego użycia materiałów z wyburzenia nawierzchni betonowej.
•Większa trwałość w czasie nawierzchni betonowej. Mniejsze koszty utrzymania.
•Duża jasność nawierzchni - mniejsze koszty oświetlenia.
Wady:
•Wrażliwość mieszanki betonowej na dobór komponentów niskiej jakości.
•Konieczność wykonywania szczelin dylatacyjnych.
•Konieczność okresowej wymiany uszczelnień dylatacji.