Wschodnia Obwodnica Warszawy w zawieszeniu. Budowa 2,5 km S17 Zakręt - Lubelska cały czas trwa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-02-17
Budowa S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska potrwa o wiele dłużej, wykonawca ma roszczenia
W budowie cały czas pozostaje trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. Łączna długość realizowanego odcinka węzeł Zakręt (Warszawa Wschód) – węzeł Lubelska (bez węzła) to ok. 2,5 km. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek (WOW), kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Na poziomie 0 budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Tam też ulokowane są przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów.
Pod koniec sezonu budowlanego drogowcy informowali, że realizowane są roboty mostowe związane z budową estakad, tunelu w ciągu DK2 oraz konstrukcji obiektów i murów oporowych w ciągu S17. W zakresie robót drogowych budowana jest konstrukcja jezdni głównej, układana nawierzchnia asfaltowa na drogach lokalnych. Wzdłuż trasy powstają ekrany dźwiękochłonne. Prowadzone są prace branżowe związane z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, urządzeń melioracyjnych. Zaawansowanie rzeczowe wynosiło ok. 70 procent.
Budowa drogi ekspresowej S17 Zakręt - Lubelska, jesień 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa tego odcinka trwa już o niemal rok dłużej niż zakładał kontrakt. W trakcie inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami o wydłużenie czasu na ukończenie zadania lub otrzymania dodatkowych pieniędzy. Argumentował to m.in. długotrwałą procedurą uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. GDDKIA nadal nie podała ostatecznego terminu zakończenia budowy S17 Zakręt – Lubelska.
Koniec realizowanego odcinka trasy S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy. NIe wiadomo kiedy budowa następnych odcinków w kierunku Drewnicy. Zdjecia: GDDKIA
Odcinek drogi S17 węzeł Zakręt - węzeł Lubelska stanowi fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, który po połączeniu z węzłem Lubelska i dalszymi odcinkami umożliwi m.in. ruch w kierunku Warszawy i Mińska Mazowieckiego drogą krajową nr 2, dalej autostradą A2 i drogą ekspresową S2, w kierunku Białegostoku (droga ekspresowa nr 8), Lublina (droga ekspresowa S17).
Wykonawcą budowy 2,5-km odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) a węzłem Lubelska jest Warbud. Umowa została podpisana 22 listopada 2017 r. i miała wartość 225 mln zł.
Za budowę węzła Lubelska odpowiadała firma PORR SA. Węzeł Lubelska łączy się z autostradą A2, Południową Obwodnicą Warszawy w ciągu S2 i drogą ekspresową S17 Warszawa – Lublin.
Węzeł Lubelska to część Wschodniej Obwodnicy warszawy, łączy trasy A2, S2 i S17. Zdjecia: GDDKIA
Kiedy przetargi na budowę trasy S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód?
To kiedy ruszą przetargi i budowa kolejnych odcinków drogi ekspresowej S17 na wschód od Warszawy zależy od decyzji sądu w sprawie decyzji środowiskowej. Od kilku lat trwają spory dotyczące przebiegu odcinków: Zakręt – Ząbki o długości 10,2 km i Ząbki - Drewnica dł. 3,6 km.
Mapa obwodnicy Warszawy: S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy w realizacji, S2 Południowa Obwodnica Warszawy oddana do ruchu. Mapa: GDDKIA
Pod koniec ubiegłego roku drogowcy informowali o przełomie w sprawie budowy kolejnych odcinków drogi ekspresowej S17. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.
Mapa Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku drogi S17 Drewnica - Ząbki. Mapa: GDDKIA
GDDKIA informowała, że oczekuje na kontynuowanie sprawy przez RDOŚ w Warszawie, poprzez rozpatrzenie złożonych w 2015 r. wniosków o wydanie DŚU.
- Dalsze działania w tych sprawach są uzależnione od ewentualnych wniosków i informacji otrzymanych z RDOŚ w Warszawie. Niezależnie od tego, toczy się postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, ponieważ na decyzje GDOŚ zostały złożone skargi - zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.
Dopiero wydanie prawomocnego wyroku sądu administracyjnego w sprawie decyzji środowiskowych umożliwi podjęcie dalszych działań w zakresie realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy. W obu przypadkach GDDKiA liczy, że przetargi na realizację w formule projektuj i buduj ruszą w tym roku.