1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zachodnia obwodnica w Białymstoku: Omijamy centrum Trasą Niepodległości

Zachodnia obwodnica w Białymstoku: Omijamy centrum Trasą Niepodległości

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-08-29
Zachodnia obwodnica w Białymstoku: Omijamy centrum Trasą Niepodległości
Trasa Niepodległości w Białymstoku oddana do użytku. Obwodnicą omijamy centrum miasta. Zdjęcia: Budimex SA
Od środy, 28 sierpnia, kierowcy mogą jeździć nową obwodnicą w Białymstoku - Trasą Niepodległości. To alternatywna droga omijającą centrum od zachodniej strony miasta. Wraz ze zrealizowaną wcześniej Trasą Generalską i ul. K. Ciołkowskiego tworzy 28 km dróg, które tworzą obwodnicę śródmiejską wyprowadzającą ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik.

Trasa Niepodległości – zachodnia obwodnica - rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończy na ul. Wiadukt. Jest to sześciokilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych oraz 13 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne.

Zachodnia Obwodnica Białegostoku - Trasa Niepodległości

Zachodnia Obwodnica Białegostoku - Trasa Niepodległości. Zdjęcia: Budimex SA

Trasa, czyli Al. Niepodległości i Al. I.J. Paderewskiego, została wykonana w wykopie, gdzie zaprojektowano jezdnie główne, natomiast ruch lokalny będzie odbywał się górą. Jest drogą klasy GP – czyli główną ruchu przyspieszonego – i można poruszać się nią z prędkością do 70 km/h.

Wykonawcą Trasy Niepodległości był Budimex SA. Prace ruszyły pod koniec 2016 r. i prowadzone były w dwóch etapach. Etap II, obejmujący Aleję Niepodległości oraz przyległe do niej drogi, zaowocował powstaniem 5 wiaduktów drogowych, które są elementami rond, a także 4 kładek pieszo-rowerowych, zlokalizowanych przy Rondzie Armii Krajowej i Rondzie Wrocławska. Kierowcy przejadą tędy także dwoma tunelami drogowymi – przy Rondzie Popiełuszki i Rondzie Hetmańska.

Z kolei III etap inwestycji obejmował przebudowę Alei Paderewskiego. Do obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy tym odcinku należą m.in. tunel pod torami PKP, czy wiadukty drogowe, w tym jeden nad bocznicą kolejową. Podobnie jak w przypadku Alei Niepodległości, drogi uzupełnione są o ścieżki rowerowe i chodniki, które przebiegają w poziomie terenu.

Koszt inwestycji wyniósł 351,5 mln zł, z czego 267,5 mln zł Miasto pozyskało z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020.

Trasa Niepodległości to strategiczna inwestycja dla Białegostoku. Zapewni wygodny przejazd między odległymi osiedlami bez konieczności wjazdu do centrum miasta

Trasa Niepodległości to strategiczna inwestycja dla Białegostoku. Zapewni wygodny przejazd z ominięciem centrum. Zdjęcia: Budimex SA

Trasa Niepodległości zapewnia szybki i komfortowy objazd Białegostoku od zachodniej strony, łączy południową część miasta i obszaru funkcjonalnego z siecią dróg krajowych. Wraz ze zrealizowaną wcześniej Trasą Generalską i ul. K. Ciołkowskiego tworzy 28 km dróg, które umożliwią sprawne poruszanie się bez konieczności wjeżdżania do centrum. To ostatni element zarówno obwodnicy śródmiejskiej okalającej centrum, jak i dróg wyprowadzających ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik.

Łączny koszt budowy Trasy Generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz Trasy Niepodległości to w sumie 954 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł. W ramach tych inwestycji powstało także 37 km ścieżek rowerowych.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Jak dojadę - Białystok