Bytom
Gród w miejscu dzisiejszego Bytomia znany był już w XI w. a stulecie później osada była już kojarzona jako ośrodek handlu i górnictwa. Miasto rozkwitło w XIV w. dzięki wydobyciu ołowiu i srebra a następnie w XIX w. nastąpił gwałtowny jego rozwój z powodu rozpoczęcia eksploatacji złóż węgla kamiennego. Dziś Bytom to ośrodek przemysłu ciężkiego – 6 kopalń węgla kamiennego, kopalnia rud cynku i ołowiu, dwie elektrownie oraz huty. W Bytomiu można także odpocząć w dwóch zespołach przyrodniczo-krajobrazowych: Żabie Doły oraz Suchogórski Labirynt Skalny. Oba miejsca związane są z przemysłem wydobywczym, który pozostawił po sobie nieodwracalne zmiany krajobrazu. Żabie Doły to powstałe w wyniku eksploatacji górniczej i działalności hutnictwa zbiorniki wodne, zapadliska, hałdy i nieużytki, które uznawane są jako jedne z cenniejszych przyrodniczo terenów Górnego Śląska. Leżą na granicy Bytomia, Chorzowa i Piekar Śląskich a ich powierzchnia to ponad 226 ha. Z kolei Suchogórski Labirynt Skalny, położony na północy Bytomia to 20-hektarowy obszar, gdzie w wyniku górniczej eksploatacji powstały liczne zapadliska, doliny, strome grzbiety, grzędy, pagórki i wąwozy tworząc spektakularny krajobraz. Po Bytomiu można przejechać się także najstarszym regularnie kursującym tramwajem w Polsce – Konstalem N z 1949 r. na linii 38.
Drogi w Bytomiu
Przez północne i północno-zachodnie obrzeża Bytomia przebiega autostrada A1, zwana Autostradą Bursztynową. A1 to trasa biegnąca przez Polskę wzdłuż linii północ-południe, jednak w tym miejscu droga biegnie równoleżnikowo, łukiem okrążając GOP od północy. Autostrada A1 łączy Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą polsko-czeską. Docelowo A1 ma mieć prawie 570 km długości. Nie jest znany termin zakończenia jej budowy (w budowie jest odcinek w okolicach Łodzi, natomiast fragment od Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic znajduje się w fazie planowania). Istniejący odcinek na południe od Pyrzowic (do granicy) stanowi dla Bytomia połączenie bezpośrednie z Republiką Czeską, ale także z górnośląskimi miastami – Zabrzem oraz Rybnikiem i Żorami (ROW).
Poza autostradą przez Bytom przebiega aż pięć dróg krajowych.
DK11 – droga zaczyna bieg w Bytomiu na skrzyżowaniu Wrocławskiej i Strzelców Bytomskich, odbijając na północ od krajowej 94-ki. Biegnie ul. Strzelców Bytomskich, przecina autostradę A1 i wyjeżdża z miasta. DK11 to droga o długości ok. 596 km łącząca Bytom z Kołobrzegiem. Przebiega m.in. przez Koszalin, Szczecinek, Poznań, Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Kępno, Kluczbork, Lubliniec i Tarnowskie Góry, do których wpada tuż po opuszczeniu Bytomia.
DK78 – biegnie w północno-zachodniej dzielnicy Bytomia – Górnikach. 78-ka stanowi swego rodzaju łącznik między Zabrzem a Tarnowskimi Górami. Od autostrady A1 (na granicy z Zabrzem) aż do Tarnowskich Gór prowadzi ul. Żołnierską. Droga krajowa nr 78 to trasa o długości ok. 230 km, łącząca województwa śląskie (Chałupki na granicy z Czechami) i świętokrzyskie (Chmielnik). Biegnie m.in. przez Wodzisław Śląski, Gliwice, Szczekociny i Jędrzejów.
DK79 – to kolejna po DK11 trasa rozpoczynająca w Bytomiu swój bieg. Startuje na skrzyżowaniu Witczaka i Siemianowickiej, gdzie odbija na południe od krajowej 94-ki. Biegnie ulicą Chorzowską i nią opuszcza Bytom. To długa droga krajowa, długości 450 km, biegnąca łukiem przez województwa śląskie, małopolskie, świętokrzyskie i mazowieckie, łącząca Górny Śląsk ze stolicą.
DK88 – ta droga także zaczyna bieg w Bytomiu – na skrzyżowaniu Miechowickiej i Alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego. DK88 startuje na południowy-zachód od drogi krajowej nr 94 i biegnie Aleją Jana Nowaka-Jeziorańskiego (to długa ulica, która swą nazwę zachowuje mimo wkraczania do kolejnych miast od Gliwic przez Zabrze po Bytom) w kierunku Zabrza, szybko opuszczając macierzyste miasto. Droga krajowa nr 88 to dość krótka – jak na drogę krajową – trasa, licząca 51 km długości, łącząca Bytom ze Strzelcami Opolskimi. Na zachód od GOP biegnie wspólnie z autostradą A4. W regionie biegnie wspomnianą aleją Nowaka-Jeziorańskiego od Bytomia po Gliwice.
DK94 – ostatnia i najdłuższa drogą krajową Bytomia – bezpłatna alternatywa dla autostrady A4. Na odcinkach, gdzie oddawana jest do ruchu autostrada, droga zmienia oznaczenie ze „starej” 4-ki na DK94. To droga o długości ok. 634 km pomiędzy Zgorzelcem (województwo dolnośląskie) i granicą państwa z Ukrainą w Korczowej (województwo podkarpackie). DK94 biegnie – oprócz Bytomia – m.in. przez Legnicę, Wrocław, Sosnowiec, Kraków, Tarnów i Rzeszów. Droga bardzo mocno penetruje centrum miasta, przecinając je wzdłuż osi wschód-zachód. Wjeżdża do centrum Bytomia od zachodu ul. Wrocławską. Po chwili skręca w prawo, w ul. Kolejową, na styku ze startującą w tym miejscu krajową drogą nr 11. Kolejowa przechodzi w Miarki, a ta dociera do Chorzowskiej. W nią, w prawo startuje droga krajowa nr 79 natomiast droga nr 94 skręca w lewo a po 100 m w prawo, w Siemianowicką i nią opuszcza miasto, kierując się na Siemianowice Śląskie i Czeladź.
Bytom to także dwie drogi wojewódzkie: DW911 biegnąca na północ i DW925 na południe. Droga wojewódzka nr 911 zaczyna bieg na skrzyżowaniu Chorzowskiej i Jana Pawła II, odbijając na północ od krajowej 79-ki na południowym-wschodzie Bytomia. Droga wiedzie na północ wschodnimi obrzeżami Bytomia szeroką, dwujezdniową Aleją Jana Pawła II, przecina drogę krajową 94 i kieruje się do Piekar Śląskich a następnie Radzionkowa. Po 9 km od startu kończy bieg w Świerklańcu. Druga z bytomskich dróg wojewódzkich to DW925. Ta startuje przy dworcu głównym PKP, odbijając na południe od krajowej 94-ki. Biegnie przez dzielnicę Szombierki ul. Zabrzańską w kierunku Rudy Śląskiej. DW925 to droga o długości ok. 45 km kończąca bieg w Rybniku (via Ruda Śląska, Orzesze i Mikołów).