Obwodnica północna Wielunia
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2017-03-20
Zadaniem obwodnicy w ciągu DK74 jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego (głównie ciężkiego) z ciasnego centrum Wielunia. Nowy odcinek trasy o długości 13,2 km omija Wieluń od strony północnej (wg obecnego kilometrażu DK 74 od km 237+048 do km 250+290). Obwodnica położona w powiecie wieluńskim (gminy; Czarnożyły i Wieluń).
Mapa przebiegu obwodnicy Wielunia w ciągu DK74
Obwodnica Wielunia jest drogą klasy „GP” (główna ruchu przyśpieszonego) o przekroju jednojezdniowym „2+1” (gdzie naprzemiennie będą wyznaczone pasy ruchu, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). Pasy ruchu posiadają nawierzchnię bitumiczną o szerokości 3,5 metra z obustronnymi opaskami. Inwestycja obejmowała budowę: trzech węzłów drogowych; „Biała”, „Raczyn” i „Jodłowiec”, 9 wiaduktów (w tym 1 nad przejściem dla zwierząt), 8 mostów i 2 przejazdów gospodarczych, które pełnią także rolę przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji przewidziano ponadto remont dróg poprzecznych, przecinanych przez nową trasę i wybudowanie około 11,3 kilometra dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zastosowano urządzenia brd w postaci barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego, wygrodzenia drogi w sąsiedztwie terenów leśnych oraz budowa zatok autobusowych i chodników dla pieszych w rejonie węzłów „Raczyn” i Jodłowiec”.
Budowa obwodnicy Wielunia w galerii zdjęć (stan na luty 2016 r.)
Umowę na budowę trasy podpisano 1 grudnia 2014 roku w łódzkim Oddziale GDDKiA. Obwodnicę od 2015 roku budowało konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (dawne Heilit Woerner). Koszt budowy obwodnicy zgodniez umową to 177.880.253,76 złotych, jednak wzrósł do ponad 210 mln zł z uwagi na dodatkowe prace wymagające wzmocnienia podmokłego podłoża. Czas budowy: 19 miesięcy (bez okresu zimowego 15 grudnia - 15 marca). Z nowej drogi korzystamy od 30 marca 2017 roku.