2020 rokiem przetargów dla podlaskiej trasy S19
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-02-25
Worek z przetargami na podlaską S19 otwarty
Podlaska część drogi ekspresowej S19 to około 180 km (licząc najkrótsze warianty) „eski”, plus ponad 20 km planowanych do przebudowy wraz z inwestycją dróg krajowych DK63 i DK66. Od końca lutego w procedurze przetargowej jest pierwszy odcinek S19 Dobrzyniewo – Białystok Zachód (budowa około 5,38 km drogi ekspresowej S19 oraz drogi ekspresowej S8 na odcinku około 2,1 km wraz z węzłem Białystok Zachód).
W I półroczu 2020 roku drogowcy planują ogłosić kolejne postępowania przetargowe w systemie „Projektuj i buduj” na prawie 50 kilometrów drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku. Będą to odcinki:
- Krynice - Dobrzyniewo
- Białystok Zachód - Księżyno
- Księżyno - Białystok Południe (z ponad 13-kilometrowym odcinkiem DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka)
- Białystok Południe - Ploski
W II półroczu tego roku maja ruszyć przetargi dla odcinków południowych. - Planujemy ogłosić postępowania dla południowych odcinków realizacyjnych S19 o łącznej długości 68 km – zapowiada białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Ploski - Haćki
- Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (dodatkowo z 6-kilometrowym odcinkiem DK66 w Bielsku Podlaskim)
- Bielsk Podlaski Zachód - Boćki
- Boćki - Osmola
- Osmola - Leszczka
- Leszczka - Chlebczyn (w woj. mazowieckim)
Do końca roku powinien zostać również ogłoszony przetarg na 17-kilometrowy odcinek Kuźnica - Sokółka Północ (na północny-wschód od Białegostoku).
Mapa drogi ekspresowej S19 woj. podlaskim - nowe przetargi. Źródło: GDDKIA
Odcinki S19 na Podlasiu - zaawansowanie prac
Większość z odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu jest obecnie na etapie przygotowania lub w trakcie wydawania wniosków o decyzje środowiskowe.
Aktualnie cztery odcinki drogi ekspresowej S19 na Podlasiu mają decyzje środowiskowe:
- Dobrzyniewo - Białystok Zachód (d. Choroszcz)
- Krynice - Dobrzyniewo
- Białystok Zachód - Ploski (nad Narwią) - wydana 14 sierpnia 2019 r. (odwołania od decyzji wpłynęło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska)
- Ploski - Chlebczyn (rzeka Bug)
Na odcinek Kuźnica - Sokółka wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony 7 czerwca 2019 r. i obecnie jest rozpatrywany.
Na kolejną część S19 - od Sokółki przez Czarną Białostocką - Wasilków - Sochonie aż do Dobrzyniewa - przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu biegnącego w przybliżeniu po istniejącym szlaku drogi krajowej nr 19.
S19 Sokółka - Białystok w nowym przebiegu
Obecnie przygotowywany jest również wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S19 Sokółka – Białystok Północ, jej uzyskane jest planowane do końca 2020 r.
Dla tego odcinka S19 na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przeprowadzono analizy dodatkowego wariantu przebiegu drogi, w śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 19, odmiennego od określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
- Wprowadzenie dodatkowego wariantu nastąpiło w odpowiedzi na liczne postulaty społeczne i samorządowe, w których wskazywano, że realizacja drogi S19 z możliwie największym wykorzystaniem dotychczasowej drogi krajowej nr 19 jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem, zarówno pod kątem środowiskowym, jak i istniejącego układu komunikacyjnego oraz potrzeb społeczno-gospodarczych regionu – wyjaśniają drogowcy. Dodają, że ocena dodatkowego wariantu wymagała przeprowadzenia pełnej, całorocznej inwentaryzacji przyrodniczej, co miało wpływ na wydłużenie procesu przygotowawczego. Analiza wielokryterialna wszystkich wariantów przebiegu drogi S19 na tym odcinku wykazała, że najbardziej optymalny będzie przebieg drogi po starodrożu i ten będzie rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Cała Via Carpatia w programie budowy dróg do 2025 r.
Via Carpatia to szlak komunikacyjny, który docelowo połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Śródziemnym. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (2025) zabezpieczone zostały fundusze na całość realizacji polskiego odcinka trasy Via Carpatia, łącznie z odcinkami najtrudniejszymi geologicznie i ekologicznie. W budowie są kolejne odcinki w województwach lubelskim i podkarpackim.