400 km dróg szybkiego ruchu w 2013 roku
- Anna Kluba
- Newseria, conadrogach.pl
- 2013-02-16
Do 2020 r. długość autostrad ma wynosić około 2000 km, a dróg ekspresowych - około 5300 km (łączna długość dróg o najwyższym standardzie osiągnie zatem około 7300 km) – tak zakłada przyjęta w 2011 r. rządowa koncepcja rozwoju sieci drogowej w Polsce. W pierwszej kolejności ma być dokończony program budowy autostrad i dróg ekspresowych (A+S) oraz przebudowa pozostałych dróg.
Głównym założeniem na najbliższe lata jest planowanie inwestycji tak by powstały całe ciągi autostrad i dróg ekspresowych. Dlatego priorytetowa jest budowa dróg: A1 z Tuszyna do Pyrzowic, A2 do wschodniej granicy, S3 z Nowej Soli do granicy czeskiej, S5 z Poznania do Wrocławia, S6 ze Szczecina do Gdańska, S7 z Gdańska przez Warszawę i Kraków do Rabki, S8 z Wrocławia do Łodzi i z Warszawy do Białegostoku, S17 z Lublina do Warszawy i S19 na całej długości od granicy z Białorusią przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją. Strategia Rozwoju Transportu do 2020r zakłada, że przy realizacji budowy nowych odcinków dróg o najwyższym standardzie będzie wykorzystywana w miarę możliwości formuła partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
– Bardzo ważne jest tylko to, aby ci wszyscy, którzy składają oferty, pamiętali o tym, że oświadczenie to jest bardzo ważna rzecz. I jeżeli oświadczają, że rozpoczną budowę miesiąc po podpisaniu umowy, że będą mieli taki, a nie inny potencjał kadrowy i udowadniają w trakcie postępowania przetargowego, że taki potencjał kadrowy mają, muszą się z tego zobowiązania wywiązać – powiedział newserii Lech Witecki, dyrektor GDDKiA. Według niego, jeśli wykonawcy wywiązują się ze swoich oświadczeń, inwestycje drogowe mogą kończyć się sukcesem zaledwie dwa lub trzy lata po podpisaniu umowy.