600 km nowych dróg trafi do sieci viaTOLL
- conadrogach.pl
- Newseria
- 2013-12-16
Drogi ekspresowe i autostrady w sieci viaTOLL, fot. viaTOLL
W przyszłym roku system viaTOLL zostanie powiększony o kolejnych 600 km nowych dróg. Ma przynieść ponad 1,7 mld zł przychodów. Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że system spełnia swoje zadanie. Zapowiadają też przeprowadzenie na początku przyszłego roku przetargu na projektanta Ogólnokrajowego Systemu Zarządzania Ruchem, którego viaTOLL ma być częścią.
– Około 600 km nowych dróg – taki jest plan rozszerzenia systemu viaTOLL na przyszły rok – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Będziemy włączać do niego tylko drogi nowo budowane i nowo oddawane do ruchu. Dziś szacujemy przyszłoroczne przychody z tego systemu na ponad 1,7 mld zł.
W tym roku w ciągu 11 miesięcy z samego systemu viaTOLL wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 900 mln zł. Jaworska podkreśla, że GDDKiA jest zadowolona z działania systemu.
– Poprzedni system tyle miał wpływów, ile kosztował, więc państwo przez całe lata było na zero. Ten system został zlikwidowany w 2011 roku i od tego czasu przychody systematycznie rosną, bo rośnie sieć płatnych dróg, a koszty spadają. To jest to, czego oczekiwaliśmy od viaTOLL – podkreśla Magdalena Jaworska. – Wszędzie za granicą nasz system jest pokazywany jako wzór rzeczy niemożliwych do osiągnięcia, a w Polsce w kółko odpowiadamy na pytania, co jest z nim nie tak.
Jej zdaniem, zwłaszcza szczególnie istotny system monitorowania działania viaTOLL działa bez zarzutu, wyłapując wszelkie ewentualne nieprawidłowości, których w ogólnym rozliczeniu jest niewiele. Pokazuje to też skala skarg i zapytań, jakie wpływają w związku z funkcjonowaniem systemu poboru opłat.
– Przy milionach transakcji miesięcznie, mamy łącznie ok. 4-5 tys. zapytań i skarg. To pokazuje, że skala ewentualnych problemów jest minimalna – wyjaśnia. – Chcę zwrócić uwagę na to, że system viaTOLL jest dużo bardziej skomplikowany niż systemy bankowe. I jakby skrupulatnie porównywać problemy z nim związane do problemów systemów bankowych, to viaTOLL powinien dostawać co kwartał co najmniej złoty medal – dodaje.
viaTOLL ma być częścią ogólnopolskiego Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, który chce w najbliższych latach utworzyć GDDKiA. W przyszłym roku ma zostać rozpisany przetarg na projektanta nowego systemu. Ma być największym ITS-em (inteligentnym systemem zarządzania ruchem) w Europie. Według planów zacznie działać w 2020 r.
W tym roku w ciągu 11 miesięcy z samego systemu viaTOLL wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 900 mln zł. Jaworska podkreśla, że GDDKiA jest zadowolona z działania systemu.
– Poprzedni system tyle miał wpływów, ile kosztował, więc państwo przez całe lata było na zero. Ten system został zlikwidowany w 2011 roku i od tego czasu przychody systematycznie rosną, bo rośnie sieć płatnych dróg, a koszty spadają. To jest to, czego oczekiwaliśmy od viaTOLL – podkreśla Magdalena Jaworska. – Wszędzie za granicą nasz system jest pokazywany jako wzór rzeczy niemożliwych do osiągnięcia, a w Polsce w kółko odpowiadamy na pytania, co jest z nim nie tak.
Jej zdaniem, zwłaszcza szczególnie istotny system monitorowania działania viaTOLL działa bez zarzutu, wyłapując wszelkie ewentualne nieprawidłowości, których w ogólnym rozliczeniu jest niewiele. Pokazuje to też skala skarg i zapytań, jakie wpływają w związku z funkcjonowaniem systemu poboru opłat.
– Przy milionach transakcji miesięcznie, mamy łącznie ok. 4-5 tys. zapytań i skarg. To pokazuje, że skala ewentualnych problemów jest minimalna – wyjaśnia. – Chcę zwrócić uwagę na to, że system viaTOLL jest dużo bardziej skomplikowany niż systemy bankowe. I jakby skrupulatnie porównywać problemy z nim związane do problemów systemów bankowych, to viaTOLL powinien dostawać co kwartał co najmniej złoty medal – dodaje.
viaTOLL ma być częścią ogólnopolskiego Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, który chce w najbliższych latach utworzyć GDDKiA. W przyszłym roku ma zostać rozpisany przetarg na projektanta nowego systemu. Ma być największym ITS-em (inteligentnym systemem zarządzania ruchem) w Europie. Według planów zacznie działać w 2020 r.