A1 Tuszyn – Częstochowa: Umowy w połowie tego roku, pojedziemy w 2022
- M.K.
- conadrogach.pl
- 2018-05-10
Umowy dotyczą ponad 80 km autostrady A1 łączącej Łódź z Częstochową. Z czterech, nowych odcinków A1-ki woj. łódzkim mamy skorzystać we wrześniu 2021 r., a z ostatniego odcinka w woj. śląskim w maju 2022 r. - takie deklaracje złożył minister Adamczyk na antenie Polskiego Radia Katowice. Zaznaczył również, ze procedury przetargowe przeciągają się z powodudużej ilości pytań od oferentów a nie z winy zamawiającego (GDDKIA).
Realizacja dalszej części A1-ki na terenie woj. łódzkiego ma pochłonąć prawie 2,5 mld zł. Dziesięć z trzynastu złożonych ofert w przetargu mieści się w budżecie GDDKIA.
Przypomnijmy, cały 64 kilometrowy odcinek autostrady A1 z Tuszyna do granicy województw został podzielony na cztery części:
- Odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) - długość 15,862 km
- Odc. B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) - długość 24,200 km
- Odc. C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) - długość 16,720 km
- Odc. D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego - długość 7,023 km.
Mapa autostrady A1 w woj. łodzkim. Mapa: GDDKIA
Nowa autostrada A1 w woj. łódzkim będzie miała nawierzchnię betonową. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Zachód”, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem „Piotrków Trybunalski Zachód” i „Piotrków Trybunalski Południe” droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.
Duże zmiany będą na obecnym przebiegu DK1 czyli przyszłych odcinkach: B, C i D. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku , pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne; w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK 42. Na przekrój nowej autostrady będą się składały 2 jezdnie, każda po 2 lub 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m (każdy), pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m. Nowym rozwiązaniem będzie także zwiększenie funkcjonalności węzła: „Piotrków Trybunalski Zachód” (A1/S8). Pojawią się na nim dodatkowe relacje skrętne.
Z kolei ostatni odcinek autostrady A1, pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego a węzłem Rząsawa zaplanowany jest do realizacji w formule Projektuj i Buduj. Prace obejmą fragment autostrady A1 o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.
Mapa autostrady A1 w woj. śląskim. Mapa: GDDKIA
Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km. Do zakończenia brakuje tylko wspomnianego odcinka o długości niespełna 17 km.
Jeżeli uda się zrealizować zamierzenia to autostrada A1 będzie drugą kompletną autostradą w sieci drogowej Polski (obecnie mamy tylko A4-kę).