Autostrada A1: Częstochowa i okolice chcą bezpłatnej obwodnicy i nowych dróg
- A.K.
- conadrogach.pl, UM Częstochowa
- 2017-08-30
Samorządowcy uważają, że płatna obwodnica Częstochowy w ciągu autostrady A1 nie rozwiąże problemów komunikacyjnych miasta i okolicznych gmin, związanych z korkowaniem się dróg krajowych. Z kolei A1 poprowadzona śladem DK1 na północ od Częstochowy – bez uzupełnienia sieci dróg publicznych umożliwiających wjazd na autostradę oraz alternatywny dojazd do miasta – grozi zahamowaniem rozwoju takich gmin jak Rędziny, Mykanów, Kruszyna czy Kłomnice.
- Po wybudowaniu autostrady zostaną całkowicie zlikwidowane skrzyżowania, które obecnie funkcjonują, a np. Kruszyna zostanie pozbawiona dostępu do wjazdu na najbliższy węzeł w Kościelcu. Cały czas przypominamy też o kwestii drogi krajowej nr 91, która powinna być gruntownie przebudowana jeszcze przed powstaniem autostrady. Tam bowiem może przebiegać cały ruch. Płatność za autostradę spowoduje, że ruch w gminach i na wjazdach do Częstochowy drastycznie wzrośnie - tłumaczy Krzysztof Smela, starosta powiatu częstochowskiego.
- To jedyny w Polsce odcinek autostrady, który oprócz tego, że coś ludziom da, to może również odebrać, bo gminy na północ od Częstochowy dostaną płatną autostradę, a zostaną pozbawione dostępu do ogólnodostępnej drogi krajowej - mówił podczas konferencji prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Samorządowcy chcą bezpłatnej obwodnicy Częśtochowy w ciągu autostrady A1 i nowych dróg alternatywnych. Zdjęcia: UM Częstochowa
Samorządowcy występowali już w lipcu w sprawie bezpłatnej obwodnicy A1 dla Częstochowy oraz poprawy warunków komunikacyjnych dla tych gmin, które stracą na poprowadzeniu A1 na północ od Częstochowy śladem DK1.
Otrzymali odpowiedź z ministerstwa, z której wynika, że A1 wraz z obwodnicą Częstochowy jest na liście autostrad płatnych, choć na razie nie zapadła decyzja o dostosowaniu tego odcinka do poboru opłat. Może to jednak nastąpić po wyborze wykonawcy nowego systemu poboru opłat drogowych (chyba że zapadnie decyzja o odstąpieniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od poboru tych opłat na poszczególnych odcinkach). Z kolei w odpowiedzi na postulat poprawy warunków komunikacyjnych na północ od Częstochowy w związku z planowanym odcinkiem A1 ministerstwo przypomniało, że celem budowy autostrad jest kanalizowanie ruchu tranzytowego i dalekobieżnego, a samorządy, w razie potrzeb, mogą indywidualnie, zespołowo lub we współpracy ze Skarbem Państwa - planować i finansować inwestycje drogowe na swoim terenie.
- Te odpowiedzi nie dają jasnej perspektywy w sprawie bezpłatnej obwodnicy, ani nadziei na konkretne środki i działania ze strony instytucji centralnych odpowiedzialnych za budowę brakującego odcinka A1 Częstochowa - Tuszyn – podkreślają samorządowcy i postanowili skierować korespondencję do Premier Rządu RP z wnioskiem o zmianę rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie płatnych autostrad (w zakresie obwodnicy Częstochowy) oraz poważną analizę problemu komunikacyjnego odcięcia autostradą A1 gmin subregionu na północ od Częstochowy. Jednocześnie prezydent Częstochowy i starosta częstochowski wraz z innymi samorządowcami regionu skierowali prośbę o wsparcie tych działań do częstochowskich parlamentarzystów.
Mapa z proponowanymi rozwiązaniami w zakresie nowych dróg alternatywnych i połączeń drogowych po wybudowaniu autostrady A1. Mapa: UM Częstochowa
Zdaniem samorządowców sprawa rozwiązań drogowych związanych z A1 będzie w istotny sposób wpływać na rozwój naszego subregionu oraz na ocenę efektów budowy autostrady przez jego mieszkańców. Powinni oni zostać potraktowani podobnie jak mieszkańcy innych miast i gmin, którzy cieszą się z bezpłatnych obwodnic i którzy dostali autostradę jako dodatkową komunikacyjną możliwość, a nie drogę, która ogranicza te możliwości na danym obszarze ogranicza.