Autostrada A4: Ograniczenie prędkości do 90 km/h poprawi bezpieczeństwo?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2018-06-06
List z sugerowanym rozwiązaniem wysłał do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Antoni Kopeć, burmistrz Katów Wrocławskich. Uważa on, że obniżenie prędkości na A4 do 90 km/h konieczne jest do momentu aż nie zostanie przeprowadzona gruntowana przebudowa trasy.
- Odcinek Pietrzykowice - Kostomłoty jest w tej chwili chyba najbardziej niebezpiecznym odcinkiem tej drogi na dolnośląskim przebiegu. Bardzo duże natężenie ruchu kołowego na tym odcinku "autostrady" jak i nadmierna prędkość pojazdów są przyczyną prawie wszystkich wypadków – podkreśla burmistrz.
W sytuacji gdy utworzy się korek na autostradzie A4, kierowcy próbują uciekać na drogi objazdowe, prowadzące m.in. przez Katy Wrocławskie, Kostomłoty. Powoduje to paraliż komunikacyjny w tych miejscowościach i na trasach dojazdowych do nich. Dodatkowo drogi te nie są przystosowane do przenoszenia tak dużego ruchu i obciążeń.
Przypomnijmy, w ramach inwestycji 110 kilometrowy odcinek autostrady A4 miał zyskać trzy pasy ruchu na obu jezdniach - od węzła Bielany do Krzyżowej (węzeł łączący A4 z A18). Wszystkie wiadukty nad autostradą A4 miały być wyburzone i dostosowane pod nową szerokość. Zaplanowano też likwidację 8 węzłów drogowych: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajkowice, Wądroże, Udanin, Jarosław, Pietrzykowice i przebudowę węzłów: Golnice, Krzywa, Chojnów, Złotoryja, Legnica, Budziszów, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany Wrocławskie.
Przebudowa autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa niestety spadła z rządowej listy drogowych priorytetów. W ramach inwestycji 110 kilometrowy odcinek autostrady A4 miał zyskać trzy pasy ruchu na obu jezdniach - od węzła Bielany do Krzyżowej (węzeł łączący A4 z A18). Wszystkie wiadukty nad autostradą A4 miały być wyburzone i dostosowane pod nową szerokość. Zaplanowano też likwidację 8 węzłów drogowych: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajkowice, Wądroże, Udanin, Jarosław, Pietrzykowice i przebudowę węzłów: Golnice, Krzywa, Chojnów, Złotoryja, Legnica, Budziszów, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany Wrocławskie.
Przebudowa autostrady A4 nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 (z perspektywą do 2025). Oznacza to, ze z narastającym problem będziemy borykać się jeszcze przez wiele, wiele lat…