Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa: Za 9 m-cy decyzja budowa czy rozbudowa
Umowa na analizę dla rozbudowy A4 Wrocław – Krzyżowa podpisana. Projektant przeanalizuje trzy warianty i opracuje przebieg korytarza trasy. Dowiemy się czy A4 zostanie rozbudowana czy budowana od nowa.

Dzisiaj (23 maja) podpisana została umowa na wykonanie analizy rozbudowy lub budowy autostrady A4 na około 110 kilometrowym odcinku istniejącej autostrady od Wrocławia do Krzyżowej. Analizowane są trzy rozwiązania. Na początku przyszłego roku dowiemy się czy powstanie nowa autostrada czy rozbudowana zostanie stara A4-ka.

Wykonaniem analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze Studium Korytarzowym rozbudowy lub budowy autostrady zajmie się firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Na realizacje prac zarezerwowano 270 dni. Wartość umowy to 1 704 780,00 zł.

- Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej – podkreślają drogowcy.

Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:

  • Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

  • Wariant 2 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

  • Wariant 3 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

 Wielka rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa

Wielka rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. Mapa z analizowanym odcinkiem. Mapa: GDDKIA

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

W ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Na odcinku od Przylesia (granica z województwem opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km autostrady A4. W tym roku wyremontowana zostanie nawierzchnia na PPO Karwiany. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady w 2017 roku wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady, by nie dochodziło do zdarzenia drogowych z udziałem zwierząt.

Autostrada A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa - Krakowiec. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

gosc
2019-09-17 12:47
Oczywiście rozbudowa obecnej autostrady, będzie najmniej kontrowersji, wykupu gruntów, w Niemczech stare nazistowskie autostrady przebudowano na nowoczesne arterie
now13
2019-08-12 13:18
Moim zdaniem wariant ekspresówki od północy jest wart rozpatrzenia. Od węzła w Krzyżowej ( dwie drogi na wlocie i 2 na wylocie. Miedzy Lubinem a Polkowicami, na północ od Trzebnicy do Częstochowy, a w przyszłości Kielce, Lublin/Zamość. Po odciążeniu A4 można by myśleć o jej rozbudowie.
Adam S
2019-08-07 14:49
Sanders, z autostradą na północ od obecnej to rzeczywiście fikcja, ale na południe, to jest optymalne rozwiązanie. Zacząć od węzła Wrocław Wschód albo jeszcze trochę wcześniej (Brzezimierz) i pociągnąć na wysokości Jawora. Skierować tam cały ruch tranzytowy, a starą A4 przekwalifikować na S-kę obsługującą dolnośląski ruch lokalny- jej wiadukty i zjazdy w sam raz się na to kwalifikują. I nie trzeba niczego wyburzać.
ergon
2019-05-29 15:11
Oczywistym-rozsądnym-logicznym i zrozumiałym (być powinno) rozpatrywanie jedynie Wariantu I po pierwsze: 18 węzłów na tym odcinku (średnio co 6km jakiś występuje) jest niepojętym przy tym natężeniu ruchu, bez pasa awaryjnego itp. szkoda szerzej się rozpisywać. Pokrótce, do likwidacji 7 węzłów: Gościsław, Udanin, Wądroże Wielkie, Mikołajowice, Legnickie Pole, Lubiatów, Jadwisin. po drugie: wybudowanie porządnego MOPu III kategorii pomiędzy Wrocławiem, a Legnicą. Wbrew temu, co sugerowali tutaj niektórzy przecież nie trzeba budowywać całego ponad 100km odcinka do 3 pasów na raz, można robić to odcinkami...
sanders
2019-05-28 13:38
Do kierowca i użytkownik. Chłopaki, a raczej dzieciaki, nie ma tematu autostrady na północ od A4. Po drugie, kierowcy włączył się syndrom fantasty i bez względu na koszty i ograniczenia wynikające z dyrektyw unijnych odleciał na księżyc. Nadmienię tylko, że budowa 2 autostrad w bliskiej odległości w tym samym kierunku byłaby daleko idącą niegospodarnością. UE czepiła się podobnego rozwiązania w Portugalii. Pomijam już fakt dużo wyższych kosztów wytyczenia nowego korytarza, mając na uwadze inne potrzeby, także na moim rodzimym Dolnym Śląsku.
I
2019-05-25 20:14
Tylko wariant z południowa nowa trasa ma sens. Rozbudowa A4 pod ruchem to nie może się udać. I odseparowac koniecznie od węzła Bielany Wrocławskie. Stare niemieckie plany zakładały w okolicach przed Wałbrzych em i jelenia dalej na Lubań i zgorzelec
uzytkownik
2019-05-24 13:50
Brawo dla "kierowca" widzę, że jeździsz A4 i podzielam Twoje zdanie! Po raz drugi przychylę się do pomysłu wybudowania nowej autostrady na północ od A4 (może byś eska). A co do przebudowy skrzyżowań do jednopoziomowych na obecnej A4 to jest to przynajmniej podejrzane. Należało by się temu przyjrzeć dokładniej. Komuś widocznie zależy na dodatkowych ofiarach.....
peruwianczyk
2019-05-24 13:07
No dobrze, ale wiadomo już jaka będzie ta droga, jesli chodzi o typ nawierzchni? Gddkia zostaje przy betonowej? To zdecydowana przewaga tej częsci A4, bo Wrocław- Kraków to jeden wielki, niekończący się remont i zwężanie. A tu spokój.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: