1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa: Za 9 m-cy decyzja budowa czy rozbudowa

Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa: Za 9 m-cy decyzja budowa czy rozbudowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-05-23
Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa: Za 9 m-cy decyzja budowa czy rozbudowa
Umowa na analizę dla rozbudowy A4 Wrocław – Krzyżowa podpisana. Projektant przeanalizuje trzy warianty i opracuje przebieg korytarza trasy. Dowiemy się czy A4 zostanie rozbudowana czy budowana od nowa.
Dzisiaj (23 maja) podpisana została umowa na wykonanie analizy rozbudowy lub budowy autostrady A4 na około 110 kilometrowym odcinku istniejącej autostrady od Wrocławia do Krzyżowej. Analizowane są trzy rozwiązania. Na początku przyszłego roku dowiemy się czy powstanie nowa autostrada czy rozbudowana zostanie stara A4-ka.

Wykonaniem analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze Studium Korytarzowym rozbudowy lub budowy autostrady zajmie się firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Na realizacje prac zarezerwowano 270 dni. Wartość umowy to 1 704 780,00 zł.

- Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej – podkreślają drogowcy.

Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:

  • Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

  • Wariant 2 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

  • Wariant 3 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

 Wielka rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa

Wielka rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. Mapa z analizowanym odcinkiem. Mapa: GDDKIA

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

W ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Na odcinku od Przylesia (granica z województwem opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km autostrady A4. W tym roku wyremontowana zostanie nawierzchnia na PPO Karwiany. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady w 2017 roku wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady, by nie dochodziło do zdarzenia drogowych z udziałem zwierząt.

Autostrada A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa - Krakowiec. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4