Autostrada A4 Wrocław - Krzyżowa: Za 9 m-cy decyzja budowa czy rozbudowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-05-23
Wykonaniem analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze Studium Korytarzowym rozbudowy lub budowy autostrady zajmie się firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Na realizacje prac zarezerwowano 270 dni. Wartość umowy to 1 704 780,00 zł.
- Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej – podkreślają drogowcy.
Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:
- Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);
- Wariant 2 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;
- Wariant 3 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.
Wielka rozbudowa czy budowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa. Mapa z analizowanym odcinkiem. Mapa: GDDKIA
Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.
W ostatnich latach GDDKiA podejmowała szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskim odcinku autostrady A4. Na odcinku od Przylesia (granica z województwem opolskim) do Wrocławia przeprowadzono prace remontowe na prawie 80 km autostrady A4. W tym roku wyremontowana zostanie nawierzchnia na PPO Karwiany. Natomiast na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej, wyremontowanym w latach 2002-2007, na ponad 40 kilometrach autostrady w 2017 roku wprowadzono znaki zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Obecnie trwa montaż ogrodzenia, którego celem będzie szczelne wygrodzenie autostrady, by nie dochodziło do zdarzenia drogowych z udziałem zwierząt.
Autostrada A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca poprzez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl, do przejścia granicznego na Ukrainę Korczowa - Krakowiec. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.