Zakopianka
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2016-04-11
Zakopianka to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Małopolsce. Obecnie trasa w Tatry jest dwujezdniowa i w standardzie drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice – Lubień - Rabka Zdrój (58 km) oraz na krótkich odcinkach w okolicach Chabówki (3,5 km) i Nowego Targu (3 km).
Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój
Ważnym etapem metamorfozy Zakopianki w ekspresową trasę była budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój na dł. 15,83 km oraz budowa drogi krajowej nr 47 na odcinku Rabka Zdrój - Chabówka dł. 0,87 km. Inwestycja realizowana od 2016 roku podzielona została na trzy odcinki. Osobno powstawały odcinki drogowe i dwukomorowy tunel. Budowę drogi zakończyło oddanie do ruchu tunelu na odc. Skomielna Biała - Naprawa (12 listopad 2022 r.).
Zakopianka na trasie S7 Lubień - Rabka Zdrój z ponad 2 km tunelem. Zdjęcia: GDDKIA
Rozwiązaniem dla zmniejszenia korków na Zakopiance ma być budowa kolejnych odcinków drogi ekspresowej S7 i jej rozbudowa na odcinku DK47. Docelowo trasa zostanie rozbudowana do:
- drogi głównej ruchu przyspieszonego w ciągu DK47 Chabówka – Nowy Targ – prace w toku
- nowej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice - planowan nowa droga ekspresowa, która pobiegnie od autostrady A4 koło Krakowa i połaczy się z drogą S52 w okolicach Myślenic
- drogi głównej w ciągu DK47 Nowy Targ – Zakopane.
Budowa Zakopianki - DK47 Chabówka - Nowy Targ
Budowa dwujezdniowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli dalszy ciąg „nowej zakopianki”, jak potocznie określają ją kierowcy, trwa od czerwca 2020 roku.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP jako nowy odcinek DK47 pomiędzy Rabką a Nowym Targiem o długości 16,1 km i szerokości jezdni 2x3,5 m. Zbudowane zostaną cztery węzły drogowe (Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe) oraz 27 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty).
Zakończenie budowy planowane jest w 2024 r.
Nowy węzeł drogowy w Poroninie w ciągu DK47
Na usprawnienie ruchu na Zakopiance wpłynęła też budowa nowego węzła drogowego w Poroninie, które było wąskim gardłem na trasie w Tatry. W ramach inwestycji zostało przebudowane skrzyżowanie zakopianki (DK47) z drogą wojewódzką w stronę Bukowiny Tatrzańskiej (DW961) – powstało tu bezkolizyjne skrzyżowanie, a droga wojewódzka została poprowadzona tunelem pod linią kolejową (nr 99) oraz drogą krajową (DK47).
Nowy węzeł na Zakopiance w Poroninie:
W planach S7 Kraków - Myślenice jako nowa Zakopianka od A4 do drogi S52
Droga ekspresowa S7 Kraków - Myślenice to już ostatnie, kluczowe połączenie komunikacyjne w bezpośrednim sąsiedztwie Krakowa. W 2024 r. zakończy się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa, co oznacza domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu wokół Krakowa.
Analizowane są różne warianty przebiegu nowej trasy i włączenia jej do autostrady A4. Nowa Zakopianka ma być połączona również z trasą S52 tj. Beskidzką Drogą Integracyjną.
Nowa Zakopianka. S7 Kraków - Myślenice
Odcinek łączący Kraków z Rabką-Zdrój znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, a odcinek między Krakowem a Myślenicami stanowi jego newralgiczny fragment. Nowa trasa S7 ma być receptą na zakorkowaną Zakopiankę.