Będzie most przez Wisłę w Kamieniu i DW 747 jak nowa

Rusza budowa mostu na Wiśle w Kamieniu (woj. lubelskie). Powstanie przeprawy, która połączy powiaty opolski i lipski to szansa na poprawę komunikacji nie tylko pomiędzy województwami lubelskim i mazowieckim, ale także pomiędzy wschodnimi regionami Polski a Białorusią czy Ukrainą. Na budowę mostu na Wiśle w Kamieniu i na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 747 zostało przeznaczone blisko pół miliarda złotych z programu Rozwój Polski Wschodniej. Most w Kamieniu na Wiśle i DW 747 mają być gotowe w roku 2014.

6 lutego br. dokonano wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję. Koszt budowy mostu to 215 mln złotych. Unijne dofinansowanie wyniesie blisko 126 mln złotych. 25 mln złotych dokłada samorząd województwa mazowieckiego, pozostałą kwotę samorząd województwa lubelskiego i 5 jednostek samorządu terytorialnego. Most ma mieć ponad kilometr długości i prawie 20 metrów szerokości. Będą przez niego biegły dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy, dwa pasy awaryjne po 2,5 m, ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Dzięki unijnemu dofinansowaniu uda zbudować się nie tylko most, ale także przebudować drogę wojewódzką nr 747. Projekt zakłada rozbudowę drogi nr 747 na odcinku o łącznej długości 24 km oraz budowę nowych odcinków o łącznej długości 23 km, w tym budowę 3 obwodnic: Bełżyc, Chodla i Opola Lubelskiego. Inwestycja pochłonie przeszło 550 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniesie 362,8 mln zł.

Historia mostu w Kamieniu sięga 1938 r. Ministerstwo Komunikacji wydało wówczas zgodę na budowę przeprawy łączącej miejscowości Kamień i Solec. Budowa mostu pod kierownictwem specjalisty Wojciecha Barzykowskiego została ukończona w maju 1939 r. We wrześniu tego samego roku most – strategiczny elementem układu komunikacyjnego wschodniej Polski, był świadkiem walk toczonych podczas kampanii wrześniowej. Dowodzący jednostkami polskimi, w celu odcięcia drogi napierającym od zachodu oddziałom niemieckim, wydali rozkaz przygotowania mostu do spalenia. Akcja zniszczenia mostu – za pomocą pozyskanych z pobliskiej spółdzielni pojemników z ropą i smołą – nie powiodła się. Następna próba, tym razem wysadzenia przeprawy, zakończyła się zniszczeniem przęsła i obniżeniem podpory. Przez kolejne lata wielokrotnie zgłaszano potrzebę odbudowania zniszczonego w czasie kampanii mostu. Dlatego też podjęto decyzję o budowie nowej przeprawy w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 747, łączącej województwo lubelskie z mazowieckim.

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: