• Facebook - conadrogach
Berlinka: Na wiosnę pierwsze przebudowy, rusza projektowanie DK22 od Knybawy do Królewa
Na wiosnę ruszą prace budowlane przy rozbudowie Berlinki, czyli drogi krajowej nr 22 Czarlin – Knybawa. Zdjęcia: GDDKIA

Zostały podpisane umowy na projekty budowlane i wykonawcze na przebudowę trzech odcinków drogi krajowej nr 22 między Knybawą a Królewem tzw. Berlinki. Łącznie będzie to 10 km drogi, która zyska nowe oblicze w ramach programu dostosowania drogi do nacisków 11,5 t. To nie jedyny odcinek objęty realizacją. Na wiosnę ruszą prace przy przebudowie tej trasy między Czarlinem a Knybawą, w przetargu są kolejne odcinki między Królewem a granicą województwa.

Rozpoczyna się projektowanie trzech odcinków drogi krajowej nr 22: między mostem Knybawskim a Gnojewem (5,6 km), Cisami i Malborkiem (0,55 km) oraz od Malborka do Królewa (3,85 km). Łącznie będzie to przeszło 10 km drogi. W ramach tych zadań przewidziano przebudowę drogi i dostosowanie jej do nacisków 11,5 t, przebudowę skrzyżowań (powstaną m.in. lewoskręty), systemu odwodnienia i oświetlenia. Zostaną także wyremontowane lub przebudowane obiekty mostowe i przepusty. Do tego wzdłuż tych odcinków zostanie zaprojektowany ciąg pieszo-rowerowy o szerokości min. 2,55 m.

- W przypadku odcinka DW22 między Knybawą a Gnojewem będzie przygotowana wstępna koncepcja przekroju drogowego 2+1, czyli dwa pasy w jednym kierunku, jeden w drugim i nieco dalej odwrotnie, po to by można było bezpiecznie i komfortowo wyprzedzić wolniej jadące pojazdy. Ten układ z powodzeniem funkcjonuje na oddanej w zeszłym roku do użytku obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Jeśli koncepcja potwierdzi możliwość budowy i efektywność takiego rozwiązania, to tak będzie dalej projektowany ten odciek drogi krajowej nr 22 – informują drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKIA.

Dla pierwszego odcinka dokumentacja ma być gotowa w kwietniu 2019 roku. Pozostałych dwóch ukończenie planowane jest za rok. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przygotowaniem projektów zajmuje się Arkas-Projekt. Koszt dokumentacji wynosi ok. 2 mln zł.

Po sporządzeniu projektów będzie możliwa realizacja tych odcinków w terenie, co jest planowane w latach 2019-2021. Oznacza to, że na tych odcinkach drogi krajowej nr 22 znikną płyty betonowe starej Berlinki, obecnie przykryte wykonaną w ostatnich latach nawierzchnią bitumiczną.

 

Rozbudowa ostatniego brukowanego odcinka drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim

Nową nawierzchnię, rozbudowane skrzyżowań i ciąg pieszo-rowerowy zyska DK22 między Czarlinem a Knybawą. Zdjęcia: GDDKIA

To nie jedyne działania, które są podejmowane przez GDDKiA względem drogi krajowej nr 22. Przypomnijmy, że na wiosnę ruszą prace przy przebudowie tej trasy między Czarlinem a Knybawą o długości około 3 km (jest to ostatni odcinek z ostatnią nawierzchnią z kostki kamiennej w sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKIA w Gdańsku). Projektowany jest również odcinek między Starogardem a Swarożynem.

Rozpoczyna się przebudowa drogi krajowej nr 22 na Pomorzu

W postępowaniu przetargowym znajdują się dwa inne odcinki między Królewem a granicą województwa (10,2 km) oraz Czersk – Czarna Woda (10,3 km), a w przygotowaniu jest przetarg na odcinek Czarna Woda – Zblewo (17,8 km). W tych trzech przewidziano wykonanie analizy dla ewentualnego przekroju 2+1.

Berlinka to potoczna nazwa drogi krajowej nr 22, która powstała na pozostałościach starej poniemieckiej autostrady Elbląg - Królewiec.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

un
2018-01-15 01:06
Berlinka to w tym przypadku dawna Reichsstrasse no. 1 Akwizgran - Berlin - Królewiec. Co ciekawe - dzisiejsza Bundesstrasse no. 1 to dokładnie ta sama droga, tyle że na obszarze obecnie administrowanym przez Niemców (od Kostrzyna do Królewca już nie).

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: