Brakujący odcinek S3 Bolków – Lubawka będzie realizowany!
Budowa drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim. Zdjęcia: GDDKiA

Prace pozwalające ogłosić postępowanie przetargowe dla ostatniego, południowego odcinka drogi ekspresowej S3, aż do granicy polsko-czeskiej będą kontynuowane. Zielone światło dało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiadając, że ponownie będzie starać się o dofinansowanie z funduszy UE. Docelowo S3-ka połączy Szczecin i Świnoujście z Republiką Czeską. Budowa 31 km odcinka S3 od węzła w Bolkowie do granicy Polski w Lubawce ma kosztować 3,2 mld zł. Inwestycja ma zostać ukończona do 2021 r.

Przyszła trasa ekspresowa, łącząca Bolków z Lubawką, jest ostatnim, nieskierowanym do realizacji odcinkiem drogi S3 w kierunku południowym. Co ważne, jest to obecnie kluczowy fragment, mogący poprawić płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami.

Zadanie to znajduje się na sieci bazowej TEN-T, którą Polska zobowiązała się zbudować do 2030 r. Odcinek ten był przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach instrumentu CEF, który nie uzyskał akceptacji Komisji Europejskiej. Jednak jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, rozważana jest ponowne złożenie wniosku do CEF lub też pozyskanie środków z innych źródeł.

Droga ekspresowa S3 docelowo będzie miała długość ok. 480 km i będzie przebiegać południkowo od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice miast Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce. S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11 (dotychczas droga ekspresowa R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 r. w Straszynie.

Droga ekspresowa S3 na odcinku Północ Nowa Sól - Legnica (A4) zlokalizowana na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Ma długość około 80 km, w tym trzynaście węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II. Została podzielona na pięć zadań. Łączna wartość inwestycji to około 2,5 mld zł. Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i Buduj”. Planowany termin zakończenia to II kwartał 2018 r.

S3 na odcinku Południe Legnica – Bolków (z węzłem) ma długość ok. 36 km, w tym cztery węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Podzielona została na dwa zadania. Łączna wartość inwestycji to ok. 900 mln zł. Planowany termin zakończenia to IV kwartał 2018 r.

S3 na odcinku Południe Bolków (bez węzła) - granica państwa ma długość ok. 32 km. Jest ujęta w PBDK na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Realizacja przewiduje budowę trzech węzłów: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Jest to bardzo skomplikowana technologicznie inwestycja, w ramach której przewidziano szereg obiektów inżynierskich, w tym estakad po ok. 700 m i dwóch tuneli drogowych po ok. 2300 m i ok. 320 m.

Taka będzie przyszła droga ekspresowa S3 prowadząca do Lubawki:

Taka będzie przyszła droga ekspresowa S3 prowadząca do Lubawki.

 

W przypadku uzyskania potwierdzenia finansowania dot. zapewnienia środków na realizacje odcinka S3 Bolków – Lubawka, będzie możliwe uruchomienie I etapu postępowania przetargowego. Wcześniej pozostanie jeszcze do wykonania szczegółowe przygotowanie i pełne przeprowadzenie aktualizacji wielotomowej dokumentacji.

Obecnie przewidywana jest ewentualna realizacja połączenia z południową granicą Polski w systemie „Projektuj i buduj“, w podziale na dwa zadania: zadanie III, od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła) oraz zadanie IV, od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) – granica państwa.

Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Olo
2016-10-31 01:36
Szkoda ze to nie autostrada bo ekspresowka to strata kasy i tak sie na nich zamula 110 czyli lipa
realista
2016-10-17 17:47
nie! to się nie kalkuluje !!! ten odcinek jest za drogi i dopóki czesi nie zbuduję swojego to kompletnie nie ma sensu tego budować, za te 3mld można zbudowac sporo innych potrzebniejszych tras!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: