Budowa dróg S19 i S69 to priorytety dla lepszej komunikacji Polski ze Słowacją
- A.K.
- conadrogach.pl, MIB
- 2016-02-22
Polska i Słowacja nadal nie do końca wykorzystują potencjał przewozowy szlaków drogowych i kolejowych na osi północ-południe. Parametry 11,5 tony na oś spełnia jeden ciąg drogowy nr 19 po stronie polskiej na odcinku Rzeszów – Barwinek oraz nr 73 po stronie słowackiej na odcinku Vyšny Komarnik – Prešov, wpisujące się w szlak drogowy Via Carpatia. Dalszy rozwój korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk oraz szlaku drogowego Via Carpatia jest niezbędny, bo to aktualnie jedyny międzynarodowy szlak drogowy łączący oba kraje, na którym na odcinkach przygranicznych nie ma ograniczeń tonażowych.
Polska jest zainteresowana postępem w zakresie budowy najważniejszego połączenia drogowego S69 – D3 pomiędzy naszymi krajami. Likwidacja najpoważniejszego drogowego wąskiego gardła będzie wielkim przełomem w relacjach bilateralnych, zwłaszcza że szlak stanowi część priorytetowego dla UE Korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk.
Dotychczasowe aktywne zabiegi Polski w zakresie tworzenia szlaku drogowego Via Carpatia, zarówno w ramach międzynarodowej współpracy wielostronnej, jak i w relacjach z instytucjami Unii Europejskiej, przyniosły już wymierny efekt. Via Carpatia jest dziś powszechnie identyfikowanym w UE szlakiem drogowym, łączącym nasze państwa, stanowiącym w większości element Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Jest to potencjalnie szlak o wysokim znaczeniu gospodarczym i wartości dodanej dla naszego regionu Europy.
- W interesie Polski i Słowacji i pozostałych krajów Europy Środkowej, a także innych krajów członkowskich UE, leży utrzymywanie wysokiego tempa usuwania opóźnień w rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej. Mam nadzieję, że w procesie rozbudowy i modernizacji transeuropejskiej sieci transportowej w ciągu perspektywy finansowej UE 2014-2020 w znaczący sposób zostaną usunięte wąskie gardła pomiędzy naszymi krajami – mówił szef gabinetu ministra infrastruktury i budownictwa Łukasz Smółka podczas spotkania z Dušanem Krištofikiem Ambasadorem Nadzwyczajnym i Pełnomocnym Republiki Słowackiej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Cieszę się, że projekt Via Carpatia znajduje się na liście projektów inwestycyjnych i jest sukcesywnie wdrażany we wszystkich państwach stronach Deklaracji Łańcuckiej z 2010 roku – dodał Ł. Smółka.